maddco-logo-2023

بازرسی فنی لیفتراک

ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ نوینی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ شاخک‌هایی ﺑﺎ ﺷﻜﻞ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﺩﻛﻞ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻠﻨﺪ کردن، جابجایی ﻭ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺎﺭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺸﻜﻪ، ﻟﻮﻟﻪ، ﻭﺭﻕ، ﺟﻌﺒﻪ، ﭘﺎﻟﺖ و … ﺑﻪ ﻛﺎﺭ می‌رود. این دستگاه ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ بازه‌ی ظرفیتی ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺗﻦ ﺗﺎ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ 48 ﺗﻦ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻭ ﺳﺎﺧته می‌شود.

بازرسی فنی لیفتراک

کاربردهای ﻣﺨﺘﻠﻒ لیفتراک‌ها در ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ کشتی‌سازی، ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻓﻠﺰﻱ، ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ، کارگاه‌های تولیدی، انبارها و … است. ﺳﺎﺧﺖ ﺍﻧﺒﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺰﺭگ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ لیفتراک‌هایی ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻣﺎﻧﻮﺭ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺑﺎﺭﻫﺎﻱ سنگین‌تر ﻭ بزرگ‌تر در ارتفاع‌های ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺩﺭ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮﺩ. ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻗﺮﻥ 19 ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ساخت لیفتراک صورت گرفته‌است. امروزه ﺗﻮﻟﻴﺪ لیفتراک‌های نوین‌تر با ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ‌ﻫﺎﻱ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﺑﺎ محیط‌زیست ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ قرار گرفته‌است.

شاخک‌ها ﺑﻪ ﮐﻤﮏ دﮐﻞ قادر هستند ﺗﺎ ارﺗﻔﺎع ﻣﻌﯿﻨﯽ از ﺳﻄﺢ زﻣﯿﻦ، ﺑﺎر را ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮﻧﺪ.

دراﻏﻠﺐ لیفتراک‌ها، ﺑﺎر در ﻗﺴﻤﺖ ﺟﻠﻮ ﺣﻤﻞ می‌شود و ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎدل، ﻋﻘﺐ وزﻧﻪ ﺗﻌﺎدل ﻗﺮار دارد.

چرخ‌های ﺟﻠﻮ ﻧﻘﺶ تکیه‌گاه را دارند.

در اﻏﻠﺐ لیفتراک‌ها چرخ‌ها ﺟﻠﻮ ﻣﺤﺮك و ﭼﺮخ ﯾﺎ چرخ‌های ﻋﻘﺐ فرمان‌گیر هستند.

ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﯾﮏ ﻟﯿﻔﺘﺮاك ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﺮاﮐﻢ و ﺷﻌﺎع ﮔﺮدش آن، ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﮐﻮﭼﮏ اﺳﺖ.

اجزای لیفتراک‌ها:

اجزای اصلی لیفتراک‌ها عبارتند از:

  • دﮐﻞ
  • زﻧﺠﯿﺮ ﻟﯿﻔﺖ
  • ﺟﮏ ﺑﺎﻻﺑﺮ
  • تکیه‌گاه ﭘﺸﺘﯽ ﺑﺎر (ﺳﯿﻨﻪ ﮐﺎر)
  • ﭼﺮخ ﻋﻘﺐ (فرمان‌گیر)
  • ﺟﮏ زاوﯾﻪ دﮐﻞ (سینه دهی بار)
  • ﭼﺮخ ﺟﻠﻮ (محرک)
  • تکیه‌گاه شاخک‌ها (ریل)
  • شاخک‌ها
  • سیلندر هیدرولیک
  • ﺣﻔﺎظ ﺑﺎﻻﯾﯽ راﻧﻨﺪه
  • وزنه تعادل
  • چراغ سقفی
  • چراغ راهنما

لیفتراک

بدنه لیفتراک (Frame):

ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺳﺎﺱ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻛﻞ، ﻣﺤﻮﺭ ﻳﺎ ﺍﻛﺴﻞ، چرخ‌ها، ﻭﺯﻧﻪ‌ﻱ ﺗﻌﺎﺩﻝ، ﺣﻔﺎﻅ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﻭ ﻣﻨﺒﻊ ﺍﻧﺮژﻱ تشکیل‌ شده‌است. ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺨﺰﻥ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﻣﺎﻳﻊ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ – ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻮﻧﺘﺎژ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﻪ آن‌ها ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ – ﺑﺎﺷﺪ. ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﺠﺎﺯ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ (SWL) ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺭﻭﻱ ﺑﺪﻧﻪ ﻭ ﺩﻛﻞ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ ﺑﻪ گونه‌ای ﻛﻪ ﻛﺎﻣﻼ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﻳﺪﻥ ﺑﺎﺷﺪ، نوشته شود.

ﻭﺯﻧﻪ ﻱ ﺗﻌﺎﺩﻝ (Counter-Weight):

ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻭﺯﻧﻪ ﻳﺎ ﻳﻚ ﺟﺮﻡ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻓﻠﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺑﺪﻧﻪ‌ی ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ‌ﺍﺳﺖ. ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ، ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ‌ﻫﺎﻱ ﺑﺮﻗﻲ ﺑﺎﺗﺮﻱ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ ﻧﻘﺶ ﻭﺯﻧﻪﻱ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ.

اتاق راننده (Cabin):

ﻣﺤﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺻﻨﺪﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ: پدال‌ها ﻭ اهرم‌های ﻛﻨﺘﺮﻟﻲ، ﻓﺮﻣﺎﻥ، ﻛﻠﻴﺪﻫﺎ،ﻛﻤﺮﺑﻨﺪ ﺍﻳﻤﻨﻲ، ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ، ﻧﺸﺎﻧﮕﺮﻫﺎ ﻭ ﺩﺍﺷﺒﻮﺭﺩ است.

حفاظ بالاسری (Overhead Guard):

ﻳﻚ ﺳﻘﻒ ﻓﻠﺰﻱ ﻣﺤﻜﻢ  ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ میله‌هایی ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ می‌شود ﻭ ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺁﻥ، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ کارور ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﻘﻮﻁ ﺍﺷﻴﺎ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ OHSA، ﺍﻳﻦ ﺣﻔﺎﻅ‌ﻫﺎ ﺑﺎ عنوان «ساختار حفاظت در مقابل سقوط اشیا» ﻧﻴﺰ  نامیده شده‌است. (FOPS: Falling Object Protective Structure)

وزنه‌ی تعادل

نیروی محرکه (Power Source):

می‌تواند گازی، بنزینی، گازوئیلی یا برقی باشد.

ﺳﻴﻠﻨﺪﺭ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ (Hydraulic Cylinder):

ﺑﺮﺭﻭﻱ ﺑﺪﻧﻪ ﻭ ﺩﻛﻞ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﻛﻞ ﻭ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺑﺎﺭ می‌شود.

سیستم ترمز (Brake System):

ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺮﻣﺰﻫﺎﻱ ﭘﺎﺭﻛﻴﻨﮓ ﻭ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﭘﺎﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺗﺮﻣﺰ، ﺗﺮﻣﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ اولیه‌ی ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ راه‌اندازی ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻧﻴﺎﺯ نداشته‌باشد. ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻱ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺗﻌﺒﻴﻪ شده‌است.

ﭘﺪﺍﻝ ﻛﻼچ:

ﺟﻬﺖ ﺩﺭﮔﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻳﻤﻦ بخش‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻧﻴﺮﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻱ ﭼﭗ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ تعبیه شده‌است.

ﭘﺪﺍﻝ ﮔﺎﺯ:

ﺟﻬﺖ ﺷﺘﺎﺏ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻱ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ تعبیه شده‌است.

ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪﻩ (Warning Devices):

ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻫﺸﺪﺍﺭﻱ، ﺩﻳﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﺍﺭﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ (ﭼﺮﺍﻍ ﭼﺸﻤﻚ ﺯﻥ، ﭼﺮﺍﻍ ﮔﺮﺩﺍﻥ، ﺑﻮﻕ، ﺩﻧﺪﻩ ﻋﻘﺐ و …)

ﺣﻔﺎﻅ چرخ‌ها ﻭ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻣﺘﺤﺮﻙ:

ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺷﺪﻥ چرخ‌ها ﻭ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻣﺘﺤﺮﻙ ﺑﻪ پوشش‌ها ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﭘﺮﺕ ﺷﺪﻥ ﺫﺭﺍﺕ ﭼﺴﺒﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ چرخ‌ها، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﺑﻪ قسمت‌های ﻣﺘﺤﺮﻙ.

ﺩﻛﻞ (Mast):

ﻳﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ وظیفه‌ی ﺑﺎﻻ ﻭ پایین ﺁﻭﺭﺩﻥ بار را ﺍﻧﺠﺎﻡ می‌دهد ﻭ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺮﻱ ﺭﻳﻞ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻗﻔﻞ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪﻩ‌است ﻛﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﺟﺎﻧﺒﻲ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ می‌کند. ﺭﻳﻞ‌ﻫﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻏﻠﺘﻚ ﻳﺎ ﺑﻮﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺩﻛﻞ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﻛﺎﺭ می‌کند.

شرکت مادکو با بیش از 10 سال سابقه در اجرای پروژه های ایمنی، بازرسي فني و آتش نشاني آماده است تا در زمینه‌های مذکور با شما همکاری کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های شرکت مادکو، به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه فرمایید.

بارکش، حمل کننده (Carriage):

تجهیزی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺎﻻ ﻭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ریل‌های ﺩﻛﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻴﻠﻨﺪﺭ هیدرولیک می‌شود و در ﻭﺍﻗﻊ تکیه‌گاه ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ شاخک‌ها ﻭ ﻣﺘﻌﻠﻘﺎﺕ ﺟﺎﻧﺒﻲ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ.

نگهدارنده‌ی بار (Load Back Rest):

ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺠﻬﻴﺰ ﻣﺘﺼﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺑﺎﺭﻛﺶ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺣﺮﻛﺖ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺎﺭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﻛﺶ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ می‌کند.

شاخک، چنگال (Fork, Tine, Prong):

تجهیزاتی ﻓﻠﺰﻱ ﺑﻪ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺑﺎﺭﻛﺶ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩﻥ، ﻧﮕﻬﺪﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ‌ﺭﻭﻧﺪ. ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﺠﺎﺯ ﺷﺎﺧﻚ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺑﺎ ﺩﻭﺍﻡ ﺭﻭﻱ ﺑﺪﻧﻪ‌ی ﺁﻥ ﺣﻚ ﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺜﺎﻝ ﻇﺮﻓﻴﺖ (1500*24) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ 1500 ﭘﻮﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺮﻛﺰ ﺑﺎﺭ 24 ﺍﻳﻨﭻ.

ﻣﺘﻌﻠﻘﺎﺕ (Attachments):

ﺷﺎﺧﻚﻫﺎﻱ ﺟﺎﻧﺒﻲ، ﮔﻴﺮﻩﻫﺎﻱ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﻛﺎﺭﺗﻦ ﻭ ﻣﻘﻮﺍ، ﺷﺎﺧﻚﻫﺎﻱ چرخشی و … که می‌توانند ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ثابت ﺭﻭﻱ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭﺻﻞ ﺷﺪﻩ ﻳﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

تمامی لیفتراک‌ها ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭘﻼﻙ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ (Data Plate) ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﻼﻙ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ذیل ذکر شده باشد:

  • ﻣﺪﻝ
  • ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺳﺮﻳﺎﻝ
  • ﻭﺯﻥ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ
  • ﻧﻮﻉ ﺑﺎﺗﺮﻱ
  • ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﺠﺎﺯ ﻟﻴﻔﺘﺮﺍﻙ
  • ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺧﺖ
  • ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻣﺠﺎﺯ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻥ ﺑﺎﺭ ﻭ ﻣﺘﻌﻠﻘﺎﺕ

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻣﻮرد لیفتراک‌های ﺑﺮﻗﻲ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﻮارد ﻓﻮق ﻣﻮارد زﻳﺮ ﻧﻴﺰ در پلاک ثبت می‌شود:

  • ﺣﺪاﻗﻞ و ﺣﺪاﻛﺜﺮ وزن ﺑﺎﻃﺮي ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز
  • وزن ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﺑﺪون ﺑﺎﻃﺮي
  • وﻟﺘﺎژ معمول ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده

ﻧﻮع ﺑﺎﻃﺮي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﻟﻴﻔﺘﺮاك: (مثلا EO، EE، E و EX)

ﭘﻼﻙ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻣﻼ ﺧﻮﺍﻧﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ مخدوش نشده‌باشد.

تقسیم‌بندی لیفتراک‌ها بر اساس نیروی محرکه عبارتند از:

لیفتراک‌های دارای ﻣﻮﺗﻮر احتراق داخلی:

  • ﻣﻮﺗﻮر ﺑﻨﺰﯾﻦ ﺳﻮز
  • ﻣﻮﺗﻮر دیزل (گازوئیل سوز)
  • موتور LPG (گازمایع) – بنزینی (دوگانه سوز)
  • لیفتراک‌های برقی (سامانه باتری)

دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪي ﻟﻴﻔﺘﺮاكﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﻋﻤﻠﻜﺮد:

کلاس I : لیفتراک‌های دارای موتور الکتریکی

(Electric Motor Rider Trucks)

کلاس II: لیفتراک‌های با موتور الکتریکی برای کاربرد در راهروهای باریک

(Electric Motor Narrow side Trucks)

لیفتراک‌های با موتور الکتریکی

کلاس III  : لیفتراک‌های با موتور الکتریکی و فرمان‌دستی کارور

(Electric Motor Hand Trucks or Hand/rider Trucks)

لیفتراک

کلاس IV : لیفتراک‌هایی دارای موتور با سوخت احتراق داخلی و تایر گوشتی

(Internal Combustion Engine Trucks Solid / Cushion Tires)

لیفتراک‌های با سوخت احتراق داخلی

ﻛﻼس V : ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮر اﺣﺘﺮاق داﺧﻠﻲ و ﺗﺎﻳﺮ ﺑﺎدي

(Internal Combustion Engine Trucks – Pneumatic Tires)

لیفتراک‌های با موتور احتراق داخلی

ﻛﻼس VI :لیفتراک ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮر اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ و ﺳﻮﺧﺖ اﺣﺘﺮاق داﺧﻠﻲ

(Electric and Internal Combustion Engine Tractors)

لیفتراک‌های با موتور الکتریکی

ﻛﻼس VII : ﻟﻴﻔﺘﺮاك‌ﻫﺎي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در زﻣﻴﻦ ﻧﺎﻫﻤﻮار

(Rough Terrain Forklift Trucks)

لیفتراک مورد استفاده در محموله‌های دریایی

  • ﻟﻴﻔﺘﺮاك‌ﻫﺎي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﻛﺎﻧﺘﻴﻨﺮﻫﺎ و ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ‌ﻫﺎي درﻳﺎﻳﻲ
  1. لیفتراک‌های حمل و جابجایی کانتینرها (Container Handlers)

لیفتراک

2. لیفتراک‌های دارای بازوی بلند جهت حمل محموله‌های دریایی

(Container Reach Stacker)

لیفتراک

1-2. میان پایه بر

(Straddle Carriers)

لیفتراک

ابعاد مختلف قابل اندازه‌گیری در لیفتراک‌ها:

توصیف مولفهمولفه مورد نظر
حداکثر ارتفاع کلیH4
حداکثر ارتفاع بالابریH3
ارتفاع دکل لیفتراک در حالت بستهH2
ارتفاع بالابری آزادH1
فاصله‌ی پایه‌ی چرخ‌ها تا سطح زمینH
ارتفاع سطح کابین یا حفاظ بالای سر رانندهE
فاصله‌ی دکل تا سطح زمینD
عرض لیفتراکB
فاصله‌ی عرضی میان دو چنگالB1
عرض بخش جلویی لیفتراکM2
عرض بخش عقب لیفتراکM1
فاصله‌ی مرکز بارC
فاصله‌ی جلوآمدگی بارX
فاصله‌ی بین دو محور جلو و عقبY
فاصله‌ی محور چرخ‌های عقب تا بخش انتهایی لیفتراکZ
طول لیفتراک بدون بازوی چنگالL1
فاصله‌ی دسترسیD
زاویه‌ی خروجE
زاویه‌ی شیب Ramp 
شیب به جلو 
شیب به عقب 
حداقل شعاع چرخش به داخل 
حداقل شعاع چرخش به خارجW1
حداقل عرض تئوریک راهروی متقاطعW2
حداقل عرض تئوریک راهرو برای بارگیری از سمت راستAST

 

استانداردهای طراحی و ساخت لیفتراک‌ها

موسسه‌ی تدوین‌کننده‌ی استاندارد

شناسه استاندارد مربوطه

موسسه ملی استاندارد امریکا

ANSI B56.1

انجمن مهندسان مکانیک امریکا

ASME B 56.6-2005

سازمان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای امریکا

OSHA 29 CFR 1910.178

وزارت انرژی امریکا

1090-2004-DOE-STD

موسسه‌ی استاندارد انگلستان

BS3726 – BS4338 – BS4436

سازمان ملی حفاظت در برابر حریق امریکا

NFPA-0505

 

استانداردهای بازرسی فنی لیفتراک‌ها

موسسه‌ی تدوین‌کننده‌ی استاندارد

شناسه‌ی استاندارد مربوطه

انجمن مهندسان مکانیک امریکا

ASME B56.6 2005

وزارت انرژی امریکا

DOE-STD-1090-2005

بازرسی و آزمایش عملکرد لیفتراک‌ها:

ماشینهای لیفتراک بر اساس استانداردهای بین المللی از جمله ASME B56. 1  و  ASME B56.6 و چک لیستهای بازرسی ایمنی لیفتراک مورد بازرسی قرار می گیرند :

فيلم بازرسي فني ليفتراك توسط شركت مادكو

در بازرسی فنی لیفتراکها پارامترهای مهم ایمنی به شرح ذيل مورد بررسي قرار مي گيرند  :

–  بررسی مستندات تجهیز و پلاک مشخصات فنی سازنده.

–  بررسی جدول بار و  ظرفیت اسمی دستگاه

– بررسی وضعیت کابین لیفتراک

– بازدید صندلی و قفل اینترلاک آن جهت توقف دستگاه در شرایط اضطراری

– بازدید وضعیت گیجهای روغن و سوخت

– بازدید وضعیت باطریها و سیستم برق رسانی دستگاه

– بررسی صحت عملکرد لیورها و اهرمهای کنترل

– بررسی عملکرد ترمز و ترمز دستی و انجام تستهای مربوطه

– بازدید  علائم هشداردهنده شامل چراغ و آژیر دنده عقب و بوق هشدار. چراغها و راهنما و…

– بررسی چرخها و میزان استهلاک آنها

همچنین بازرسي فني پارامترهای بسیار مهمی همچون :

  • وضعیت سازه
  • شاخکها از لحاظ ترک خوردگی و یا جوشکاری های احتمالی
  • کریر carier
  • پیستونها و سیلندرهای هیدرولیک
  • دکل و اتصالات آن

می بایست با دقت بالایی انجام گردد .

ضمنا تستهای استاتیک و دینامیک دستگاه بر اساس ظرفیت اسمی انجام خواهد شد تا از صحت عملکرد تجهیز زیر فشار مطمئن شویم .

شرکت مادکو با بهره گیری از مشاوران ایمنی و حفاظت فني وزارت کار و کارشناسان خبره و تجربه چند ساله در بازرسی فنی تجهیزات آمادگی خود را جهت هر گونه خدمات در حوزه بازرسی فنی تجهیزات با کیفیت بالا اعلام می نماید

به طور کلی آزمایش عملکرد لیفتراک‌ها شامل موارد زیر است:

  • آزﻣﻮن اﺳﺘﺎﺗﻴﻚ
  • ارﺗﻔﺎع ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮدن
  • ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺗﻮان ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮدن ﺑﺎر
  • ﺗﺴﺖ ﻫﺎي ﺳﻜﻮي ﺷﻴﺒﺪار
  • ﺗﺴﺖ ﻫﺎي اﺿﺎﻓﻲ

شرایط آزمایش و بازرسی فنی لیفتراک‌ها از لحاظ مقادیر سوخت، آب خنک کننده‌، روغن روان کننده و فشار پنوماتیک لاستیک‌ها می‌بایست مطابق شرایط ذکر شده در استاندارد باشد.

آزمایش عملکرد لیفتراک

اقدامات ضروری قبل از ﺷﺮوع ﺑﺎزرﺳﯽ و ﺗﻌﻤﯿﺮ ﻟﯿﻔﺘﺮاک :

  • ﭼﺮخ‌ﻫﺎی ﻣﺤﺮک را ﺑﻠﻨﺪﮐﺮده ﺗﺎ آزاد ﺷﻮﻧﺪ ﯾﺎ اﺗﺼﺎل ﺑﺎﺗﺮی را ﺟﺪا ﮐﻨﯿﺪ و ازﮔﻮه ﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮ وﺳـﺎﯾﻞ ﻧﮕﻬﺪارﻧﺪه ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻟﯿﻔﺘﺮاک اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ.
  • ﻗﺒﻞ از ﻗﻄﻊ اﺗﺼﺎل ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ از سامانه‌ی ﺳﻮﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮر ﻟﯿﻔﺘﺮاکﻫﺎی ﮔﺎزوﺋﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﺳﯿـﺴﺘﻢ ﺗﻐﺬﯾـﻪ‌ی ﺛﻘﻠﯽ، ﺗﻤﻬﯿﺪات ﺑﺮای ﺣﺬف اﺣﺘﻤﺎل ﺧﺮوج ﻏﯿﺮ ﻋﻤﺪ ﺳﻮﺧﺖ ﺑﺎﯾﺪ اﺗﺨﺎذ ﺷﻮد.
  • ﻗﺒﻞ از ﻗﻄﻊ اﺗﺼﺎل ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮر ﻟﯿﻔﺘﺮاک ﺑﺎ گاز LP، شیر تانک LP را ﺑﺴﺘﻪ و ﻣﻮﺗﻮر را روﺷﻦ ﻧﮕﻪ دارﯾﺪ ﺗﺎ ﺳﻮﺧﺖ داﺧﻞ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺷﺪه و ﻣﻮﺗﻮر ﺧﺎﻣﻮش ﺷﻮد. اﮔﺮ ﻣﻮﺗﻮر روﺷﻦ ﻧـﺸﺪ، ﺷﯿﺮ ﺗﺎﻧﮏ LP و بسته سوخت را ﺑﻪ آراﻣﯽ در ناحیه‌ی بی‌خطر ﺗﻬﻮﯾﻪ ﮐﻨﯿﺪ.
  • ﻗﺒﻞ از ﮐﺎر روی ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ، اﺗﺼﺎل ﺑﺎﺗﺮی را  ﺟﺪا ﮐﻨﯿﺪ.
  • اﺗﺼﺎل ﺷﺎرژر ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ اﺗﺼﺎل ﺑﺎﺗﺮی وﺻﻞ ﺷﺪه و ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻟﯿﻔﺘﺮاک وﺻﻞ ﻧﺸﻮد.
  • ﮐﺎرﮐﺮد ﻟﯿﻔﺘﺮاک ﺑﺮای آزمایش ﻋﻤﻠﮑﺮد آن ﺑﺎﯾﺪ در ﯾﮏ ﻧﺎﺣﯿﻪ‌ی ﻣﺠﺎز ﮐـﻪ ﻓﺎﺻـﻠﻪ‍‌ی اﯾﻤﻨـﯽ وﺟـﻮد دارد، انجام شود.
  • ﮐﻼچ را در ﻟﯿﻔﺘﺮاک‌ﻫﺎی ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ دﻧﺪه دﺳﺘﯽ آزاد ﺳﺎﺧﺘﻪ ﯾﺎ در ﻟﯿﻔﺘﺮاک‌ﻫﺎی دﻧﺪه ﺧﻮدﮐـﺎر ﻟﯿﻔﺘﺮاک‌ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﺗﺮﻣﺰ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ.
  • ﮐﻨﺘﺮل ﺟﻬﺖ را در ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻨﺜﯽ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ.
  • ﻣﻮﺗﻮر را روﺷﻦ ﯾﺎ ﮐﻠﯿﺪ ﻟﯿﻔﺘﺮاک اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ را در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ روﺷﻦ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ.
  • ﮐﻨﺘﺮل ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﺮدن وﮐﺞ دادن، وﺳﯿﻠﻪ ﻧﮕﻬـﺪاری ﺑـﺎر، ﻫـﺪاﯾﺖ، وﺳـﺎﯾﻞ ﻫـﺸﺪاردهنده و ترمزها

تعمیر و نگهداری لیفتراک

آزﻣﻮن اﺳﺘﺎﺗﻴﻚ:

اﻧﺪازه‌‌ﮔﻴﺮي اﺑﻌﺎد اﺳﺘﺎﺗﻴﻚ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ مولفه‌های زﻳﺮ اﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮد:

  • طول کلی
  • ﻋﺮض ﻛﻠﻲ
  • ارﺗﻔﺎع ﻛﻠﻲ
  • ﻓﺎﺻﻠﻪ دو ﻣﺤﻮر ﻋﻘﺐ و ﺟﻠﻮ
  • آج چرخ (چرخ جلو و چرخ عقب)
  • دﻛﻞ ﻟﻴﻔﺘﺮاك
  • ﻓﺎﺻﻠﻪ‌ی ﺑﺪﻧﻪ از زﻣﻴﻦ
  • چنگال (طول، عرض و ضخامت)
  • ﺣﺪاﻛﺜﺮ ارﺗﻔﺎع ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮدن ﺑﺎر
  • ارﺗﻔﺎع ﻛﻠﻲ در ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ
  • ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮدن آزاد
  • زاوﻳﻪ ﺷﻴﺐ ﭼﻨﮕﺎل

آزمایش و بررسی ﺣﺮﻛﺖ ﻟﻴﻔﺘﺮاك

  • آزمایش ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺑﺎر، ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺮ روي ﻳﻚ ﺳﻄﺢ ﺻﺎف ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺗﺨﻠﻴﻪ و اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺎرﮔﻴﺮي اﻧﺠﺎم شود.
  • ﺟﺮم ﺑﺎر ﺑﺎﻳﺪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺨﻠﻴﻪ و ﺑﺎرﮔﻴﺮي اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﺑﺎر روي ﭼﺮخ ﻫﺎي ﺟﻠﻮ و ﻋﻘﺐ ﺑﺎﻳﺪ اﻧﺪازه‌گیری شود.
  • آزمایش ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻳﺪ در ﻫﺮ دو ﺟﻬﺖ رو ﺑﻪ ﻋﻘﺐ و روﺑﻪ ﺟﻠﻮ در ﻳﻚ ﻓﺎﺻﻠﻪ 50 ﻣﺘﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﻣﻘﺪار ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ آن‌ها ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. به علاوه، زﻣﺎن ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ‌ی 25 ﻣﺘﺮي در ﻣﺮﻛﺰ ﻓﺎﺻﻠﻪ 50 ﻣﺘﺮي ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺟﻬﺖ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻤﻜﻦ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.

تست حرکت لیفتراک

آزمایش‌‌ﻫﺎي ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺣﺮﻛتی

این آزمایش به یکی از دو روش ذیل انجام می‌شود:

الف –  روش اول ﻛﻪ در آن زﻣﺎن ﺳﺮﺧﻮردن اﻧﺪازه‌ﮔﻴﺮي ﻣﻲﺷﻮد.

ب –  روش دوم ﻛﻪ زﻣﺎن ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺗﺎ ﺗﻮﻗﻒ اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻣﻲﺷﻮد.

در ﺣﺮﻛﺖ رو ﺑﻪ ﺟﻠﻮ و ﻋﻘﺐ و ﺟﻬﺖ به کار گیری ﻣﻘﺪار ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ آن اﻧﺠﺎم ﺷﻮد. اﺟﺎزه دﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ اوﻟﻴﻪ  15±1کیلومتر بر ساعت (برای ﻟﻴﻔﺘﺮاكﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺳﺮﻋﺖ آن‌ها کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت است)، ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺳﺮﻋﺖ را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮد.

ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ  ﻧﻘﻄﻪ ﺷﺮوع ﺳﺮ ﺧﻮردن ﺑﺮﺳﺪ، ﻛﻼچ را در ﻧﻘﻄﻪ ﺷﺮوع ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻟﻐﺰش ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ، دﻧﺪه‌ی ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺮﻋﺖ را ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ آزاد ﺟﻬﺖ ﺷﺮوع ﻟﻴﺰﺧﻮردن ﻋﻮض ﻛﻨﻴﺪ و زﻣﺎن را اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي نمایید، در ﻣﻮرد روش (ب) زﻣﺎن فاصله‌‌ی ﺗﻮﻗﻒ ﻛﺎﻣﻞ را اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻛﻨﻴﺪ.

آزمایش ﺣﺪاﻗﻞ شعاع مورد نیاز:

ﺟﻬﺖ ﭼﺮﺧﺶ ﺑﻪ ﺑﻴﺮون ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ زﻣﺎن ﭼﺮﺧﺶ ﺑﻪ راﺳﺖ و ﭼﭗ در ﺟﻬﺖ روﺑﻪ ﺟﻠﻮ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﻮد. Ro از ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺪﻧﻪ در ﺣﺪاﻛﺜﺮ زاوﻳﻪ ﭼﺮﺧﺶ و ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺮﻋﺖ اﻧﺪازه‌ﮔﻴﺮي ﻣﻲﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻮرد، ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺑﺎر ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﻌﺎع ﭼﺮﺧﺶ Ro و Rs از ﻣﺮﻛﺰ ﺧﺎرﺟﻲ‌ﺗﺮﻳﻦ ﭼﺮخ و داﺧﻠﻲﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ از ﺑﺪﻧﻪ اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻣﻲﺷﻮد.

لیفتراک

آزمایش کشش:

آزمایش ﻛﺸﺶ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ در ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺳﺮﻋﺖ روﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺑﺎ ﻧﺼﺐ ﻳﻚ ﻧﻴﺮو ﺳﻨﺞ ﻛﺸﺸﻲ در ﺣﻴﻦ ﻛﺸﺶ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد ﻛﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻛﻨﺘﺮل ﻧﻴﺮوي ﻛﺸﺶ بوده و ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻲ ﻛﺸﻴﺪه ﺷﻮد و ﻛﺸﺶ را آزمایش ﻛﻨﺪ. در ﺣﻴﻦ اﻧﺠﺎم آزمایش، ﺳﺮﻋﺖ و ﻧﻴﺮوي ﻛﺸﺸﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺪرﻳﺠﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ.

آزمایش ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺑﺎر:

آزمایش ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﻣﻮاد ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ در ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻛﻪ دﻛﻞ ﻟﻴﻔﺘﺮاك در وﺿﻌﻴﺖ ﻋﻤﻮدي بوده و ﺑﺎري ﺑﺮ روي ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﺠﺎز آن در ﻣﺮﻛﺰ ﺑﺎر ﻗﺮار داﺷﺘﻪ، اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد. در اﻳﻦ ﻣﻮرد، دﻣﺎي روﻏﻦ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ 40 ﺗﺎ 50 درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﮔﺮاد ﺑﺎﺷﺪ. سرعت بالا و پایین آوردن ﭼﻨﮕﺎل ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﮔﻴﺮي زﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﻮد.

*** ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﺮﻣﺰ دﺳﺘﻲ ﺑﺮاي ﻟﻴﻔﺘﺮاكﻫﺎي ﺑﺎ وزن ﺑﺎرﮔﻴﺮي 31750 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺎﻳﺪ آزمایش شود. ﺗﺮﻣﺰ ﭘﺎرﻛﻴﻨﮓ ﺗﺮﻣﺰ دﺳﺘﻲ (ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ در ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺸﻴﺪه ﺷﺪن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ کارور ﻓﻌﺎل ﺷﻮد. به علاوه، در ﻧﻮع رﻛﺎب دار، ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر دادن ﭘﺪال ﻓﻌﺎل ﺷﻮد.

چنگال‌ها:

ظرفیت اسمی هر دو شاخه‌ی چنگال باید نصف ظرفیت اسمی لیفتراک بوده و در پلاک لیفتراک ثبت شده‌باشد.

ترک‌های سطحی چنگال:

این آزمایش به صورت چشمی و در صورت نیاز از طریق آزمایش‌های غیرمخرب انجام می‌شود.

صافی تیغه‌ها و محورهای چنگال:

ﺻﺎف ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ ﻓﻮﻗﺎﻧﻲ ﺗﻴﻐﻪ و ﺳﻄﺢ ﺟﻠﻮﻳﻲ ﻣﺤﻮر ﭼﻨﮕﺎل‌ﻫﺎ می‌بایست بررسی شود و انحراف موجود نباید بیشتر از 0.5 درصد ﻃﻮل ﺗﻴﻐﻪ ﻳﺎ ارﺗﻔﺎع محور باشد.

زاویه‌ی ‌چنگال:

زاویه‌ی چنگال نباید داراي اﻧﺤﺮاف ﺑﻴﺶ از 3 درﺟﻪ از ﻣﺨﺘﺼﺎت اﺻﻠﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﺧﻮد باشد.

شاخک لیفتراک

اﺧﺘﻼف در ارﺗﻔﺎع ﻧﻮك ﭼﻨﮕﺎل‌ﻫﺎ:

در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ارﺗﻔﺎع ﻧﻮك دو ﺷﺎﺧﻪ ﭼﻨﮕﺎل ﻳﻚ ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﺑﻴﺶ از 3 % طول تیغه باشد، چنگال باید از سرویس خارج شده و مورد تایید نمی‌باشد.

ﺗﻴﻐﻪﻫﺎ و ﻣﺤﻮرﻫﺎي ﭼنگال:

در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺗﻴﻐﻪ و ﻣﺤﻮر ﭼﻨﮕﺎل ﺑﻪ ﻛﻤﺘﺮ از 90 % ضخامت اصلی خود طبق دفترچه سازنده رسیده باشد، باید از مدار خارج شود و مورد تایید نیست.

فاکتور ایمنی قدرت استاتیک چنگال:

حاصل تقسیم فشار وارده از حداکثر بار مجاز بر مرکز بار لیفتراک بر فشار نقطه تحمیل بار موجود بر روی لیفتراک است. این فاکتور نباید کمتر از 3 باشد .

ﻣﺨﺘﺼﺎت ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﭼﻨﮕﺎل ﻟﻴﻔﺘﺮاك ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺮ روي آن طبق جدول زیر است:

حداکثر طول چنگال (mm)

مولفه ایمنی چنگال

0.5

1

1.5

2

2.5

3

3.5

4

4.5

5

ضخامت چنگال (mm)

30

40

40

50

55

60

65

80

90

++

770

 

C

C

        

850

 

C

C

C

       

920

 

C

C

C

C

C

     

1070

 

C

C

C

C

C

C

C

   

1220

  

C

C

C

C

C

C

C

C

C

1370

  

C

C

C

C

C

C

C

C

C

1520

   

C

C

C

C

C

C

C

C

1670

    

C

C

C

C

C

C

C

1820

      

C

C

C

C

C

1970

       

C

C

C

C

2120

       

C

C

C

C

2270

        

C

C

C

2420

        

C

C

C

C: نشانگر این است که در این وضعیت استفاده از چنگال صحیح است.

++: بایستی به وسیله‌ی سازنده محاسبه شده و توسط مشتری بررسی شود.

جدول زاوﻳﻪ ﺷﻴﺐ دﻛﻞ ﻳﺎ چنگال

زاویه شیب دکل با چنگال

ردیف

طبقه بندی

زاویه شیب به جلو

زاویه شیب به عقب

1

 

تایر بادی

6

12

2

 

چرخ گوشتی

5

10

3

لیفتراک دسترسی و استرادل

3

5

4

لیفتراک یک‌طرفه

نوع پنوماتیک

5

5

نوع تایر گوشتی

5

لیفتراک سفارشی

3

5

ﻧﻜﺘﻪ: در صورتی که ﺣﺪاﻛﺜﺮ ارﺗﻔﺎع ﺑﺎﻻﺑﺮي ﺑﺎر ﺑﻪ 3500 ﻣﻴﻠﻲ‌ﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ، زاوﻳﻪ ﺷﻴﺐ دﻛﻞ ﻳﺎ ﭼﻨﮕﺎل ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻛﺎﻫﺶ یابد.

مولفه اﻳﻤﻨﻲ ﻗﺪرت اﺳﺘﺎﺗﻴﻚ زﻧﺠﻴر:

حاصل تقسیم حداکثر بار مجاز بر روی زنجیر بر میزان بار واقعی وارد شده به زنجیر در مرکز بار است. این فاکتور نباید کمتر از 5 باشد.

تدوين :  محسن اسديان

error: Content is protected !!
Don`t copy text!