maddco-logo-2023

مارمولک

مرتبط ترین ها

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دريافت تعرفه خدمات با ما در تماس باشید

مارمولک‌ها

مارمولک‌ها یکی از گروه‌های قابل توجهی از خزندگان هستند.

مارمولک های خانگی یکی از موجودات کوچک و مهمانهای ناخوانده خانه ما هستند که در بسیاری از نقاط کشور بخصوص جنوب ایران بدلیل شرایط آب و هوایی گرم به وفور یافت می شوند. این مناطق به نوعی زیستگاه این جانوران شناخته شده و به همین دلیل جمعیت این جانور بالاست

زیستگاه مارمولک ها

زمانی که شرایط مناسب زندگی برای یک موجودی در جایی ایجاد شود مسلما آنجا را برای زندگی انتخاب خواهد کرد و در هر زمان که شرایط زندگی مناسب برای آن سلب شود مطئنا در جهت ترک مکان اقدام خواهد کرد.

پس باید قبول کنیم مارمولکهای خانگی اطراف ما و در خانه و شهر ما در زیستگاه مناسب خودشون زندگی میکنند و ما مجبور به تحمل یکدیگر هستیم مارمولک ها شاید در تصور برای ما آز دهنده با شند و دیدن آنها در حیاط دیوار خانه و حتی سقف آشپزخانه ناخوشایند باشد اما واقعیت این است که این حیوانات کوچک باعث پاکسازی محیط ما از بسیاری از حشراتی می شوند که از جنبه بهدا شتی برای ما مضر هستند مارمولکهای خانگی سمی نیستند و مشکل خاص بهدا شتی نیز برای ما به وجود نمی آورند اما از حشراتی مانند سو سک ها تغذیه میکنند. سوسک ها بدلیل زندگی در محیطهای آلودهای مثل فاضلابها عامل انتقال بسیاری از بیماری ها و مشکلات بهدا شتی دیگر میتوانند باشند به احتمال زیاد شما از سوسک می ترسید یا حداقل برای شما چندش آور است.

مارمولک ها محیطهای گرم و مرطوب را برای زندگی خود انتخاب میکنند. آنها علاوه بر گرما نیازمند مقدار کافی آب برای ادامه زندگی هستند. این حیوانات در شبها به نسبت روزها فعالیت بیشتری دارند و بعبارتی حیواناتی شب فعال .هستند مارمولکها جاهای پنهان و تاریک در خانه ها را دوست دارند و سعی میکنند در جاهای که امن و گرم است پنهان شوند.

توانایی‌های مارمولک‌ها

مارمولک‌ها یکی از حیواناتی هستند که بینایی بسیار قوی دارند و به راحتی می‌توانند رنگ‌های مختلف را ببینند و از یکدیگر تشخیص دهند. از حواس دیگری که در مارمولک‌ها بسیار قوی است، می‌توان به حس بویایی اشاره کرد.

مارمولک

منبع تغذیه‌ی مارمولک‌ها

منبع غذایی بسیاری از مارمولک‌ها، حشرات هستند. حشرات مختلف پشه و مگش و ساس و سوسک و عنکلوت و ملخ و ….. همگی میتوانند غذای لذیذی برای مارمولک باشند حتما عنكبوتها برای شما ترسناکتر است. گاهی وقتها برخی خانمها و به ندرت آقایان حتی از نزدیک شدن به آنها اجتناب میکنند اما بد نیست بدانید یکی از قاتلین این عنکبوت ها مارمولک ها هستند. گونه‌های بزرگ‌تر مارمولک‌ها از برخی از پستانداران تغذیه می‌کنند.

اندازه‌ی مارمولک‌ها

در ارتباط با اندازه‌ی این دسته از حیوانات باید گفت که از چند سانتی‌متر تا ۳ متر متغیر است.

 از انواع عظیم الجثه در مارمولک‌ها می‌توان به اژدهای کومودو اشاره کرد.

مارمولک در محل زندگی انسان

روش‌های دفاعی مارمولک‌ها

مارمولک‌ها دارای ابزارهای گوناگونی هستند تا در شرایط خطر و تهدید شدن از خود به راحتی دفاع کنند. یکی از ابزارهایی که مارمولک‌ها از آن استفاده می‌کنند تا با آن سلامت خود را حفظ کنند، سم و تزریق زهر به بدن موجود مزاحم است. راه‌کار دیگر، استفاده از استتار است که در دیگر موجودات نیز دیده‌ می‌شود.

در برخی از جانورانی که دارای دُم هستند، راه‌کار دیگری نیز مشاهده شده‌است. برخی از این جانوران از راه‌کار خودوابری برای نجات دادن خود از خطرات استفاده می‌کنند. خودوابری به این معنا است که موجودی که دُم دارد، در زمانی که احساس خطر می‌کند، دُم خود را از بدن خود به صورت عمدی جدا می‌کند.

در بسیاری از موارد مشاهده شده‌است که دُم جانوران پس از جدا شدن در حال تکان خوردن است. با جدا شدن دُم از بدن جانور، حواس موجودی که به او حمله کرده‌است، پرت می‌شود. در چنین شرایطی موجودی که در خطر است، این فرصت را پیدا می‌کند تا با انحراف ذهن شکارچی، خود را از خطر مرگ و شکار شدن نجات دهد.

این قابلیت در برخی از جانوران قابل احیا است. یعنی پس از جدا شدن دُم از بدن به راحتی می‌توانند با صرف زمان مورد نظر، مجددا دُم را در بدن خود برویانند.

از برخی از موجوداتی که این قابلیت را در خود دارند، می‌توان به عنکبوت، خرچنگ، هشت پا، جیرجیرک، حلزون دریایی، سمندر و دیگر موارد اشاره کرد.

مارمولک‌های خانگی

مارمولک‌هایی که در خانه‌ها حضور پیدا می‌کنند، گونه‌های خاصی از آن‌ها هستند. این دسته‌ از مارمولک‌ها هیچ گونه سمی در بدن خود ندارند؛ یعنی اگر با انسان مواجه شوند هیچ خطری برای انسان نخواهند داشت.

در صورتی که مارمولک‌های خانگی احساس خطر کنند، به منظور نجات خود از خطر از نیش دندان خود بهره می‌برند. به دلیل کوچک بودن اندازه‌ی دندان‌های مارمولک‌های خانگی، گزیده شدن توسط آن‌ها مشکل خاصی را برای انسان ایجاد نمی‌کند.

بهتر است به منظور پیشگیری از گزیده شدن توسط مارمولک در زمان خارج کردن آن از خانه، از یک دستمال یا یک کاغذ استفاده کنید. در این حالت، مارمولک خانگی نمی‌تواند به صورت مستقیم با پوست دست شما تماس داشته‌باشد. در نتیجه آسیبی را برای انسان به همراه نخواهد داشت.

مارمولک‌ها در منازل در خاک، در زباله‌ها یا در پوشش‌های گیاهی اطراف خانه یا درون حیاط خانه پنهان می‌شوند و در صورتی که شکاف‌های ورود به خانه مسدود نشده‌باشد، از طریق آن‌ها به راحتی وارد محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند.

مارمولک در بیابان

اگر چه مارمولک، یک موجود تهاجمی نیست، اما ورود آن به محیط زندگی انسان می‌تواند مشکلات بسیاری را برای زندگی انسان به همراه داشته‌باشد.

مبارزه با مارمولک‌ها

برخلاف پرندگان و پستانداران، مارمولک‌ها خونسرد هستند. موجودات خونسرد می‌توانند به راحتی دمای بدن خود را با دمای محیط اطراف خود سازگار و منطبق کنند.

در صورتی که مارمولک‌ها در هوای سرد قرار بگیرند، با مشکلات متعدد و قابل توجهی درگیر خواهند شد. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به کند شدن روند سوخت و ساز بدن، کاهش پیدا کردن دمای بدن و کاهش یافتن ضربان قلب اشاره کرد.

به همین خاطر، یکی از بهترین راه‌کارهایی که می‌توانید با استفاده از آن مارمولک‌ را به راحتی به دام بیندازید، ریختن آب با دمای بسیار پایین بر روی بدن آن است.

با ریختن آب بر روی بدن مارمولک‌، بدن او نمی‌تواند مثل قبل به حرکت ادامه دهد و عملا تحرک آن بسیار کم خواهد شد. در این زمان است که می‌توان به راحتی مارمولک را به دام انداخت.

مارمولک در خانه‌ها

با استفاده از مواد غذایی مانند ترکیب کردن آب با برخی از انواع فلفل‌ها می‌توان از ورود مارمولک به محیط مورد نظر جلوگیری کرد.

مبارزه‌ی کامل و همه‌جانبه با مارمولک‌های خانگی، جز از طریق اقدام به سمپاشی میسر نخواهد شد. شرکت مادکو با بیش از ۱۰ سال سابقه در انجام سمپاشی برای ادارات، منازل، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کارخانجات، سالن‌های ورزشی و دیگر اماکن آماده است تا سمپاشی را برای انواع اماکن انجام دهد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر خواهشمند است به صفحه‌ی اختصاصی سایت مادکو در ارتباط با سمپاشی مراجعه فرمایید.

 

 

 

نویسنده‌ی محتوا:

اسداله محمدخانی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!