maddco-logo-2023

تجهیزات بازرسی فنی

تجهیزات بازرسی فنی

تجهيزات بازرسي فني - مادكو
تجهيزات بازرسي فني
همان‌طور كه در صفحه‌ی اصلي بازرسی فنی گفته شد، جهت انجام بازرسي فني و بررسی مشخصات فنی یک تجهيز، انجام اندازه‌گیری و آزمون‌هاي مختلف، ارزیابی میزان انطباق تجهيزات با استانداردها و اطمينان از صحت عملكرد آن‌ها، بی‌تردید نياز به تخصص و تجهيزات مخصوص اين كار وجود دارد؛ لذا در اين بخش قصد داريم انواع تجهيزات مورد استفاده در فرآيندهاي بازرسي فني و كاربرد آن‌ها را به شما مخاطب عزيز معرفي کنیم. كارشناسان مادكو با تجربه‌ی چندين ساله در حوزه بازرسي و كار با انواع تجهيزات تخصصي آمادگي ارائه خدمات ويژه به شما مخاطب عزيز را دارند.

ضخامت‌سنج اولتراسونيك:

تجهيزات بازرسي فمني - مادكو دستگاهي ديجيتال است كه در بازرسي‌هاي غيرمخرب به کار گرفته مي‌شود و جهت انجام موارد ذيل كاربرد دارد:
  • كشف عيوب مانند (‌ترك‌ها، وجود ذرات خارجي در شبكه‌ی فلزي، تخلخل و …)
  • بررسي فرسايش، خوردگي و ضخامت فلزات
  • بررسي ميزان پوكي در كامپوزيت‌ها و پلاستيك‌ها
يكي از كاربردهاي اصلي اين تجهيز در انواع بازرسي‌هاي مخازن تحت فشار و كمپرسورهاي هوا و لوله‌ها مي‌باشد. ضمنا از ضخامت‌سنج اولتراسونيك مي‌توان برای اندازه‌گیری ضخامت پلی‌اتیلن، فلزات آهنی و غیر آهنی، شیشه، سرامیک، PVC و … نیز استفاده نمود. توانايي اندازه‌گيري ضخامت از روي پوشش و نیز عدم نياز به دسترسي به طرف ديگر قطعه (لوله يا مخزن)، باعث شده تا اين نوع ضخامت‌سنج‌ها كاربرد بسيار زيادي در صنايع مختلف از جمله خطوط لوله و كشتي‌سازي داشته‌باشند.

طرز كار با ضخامت‌سنج اولتراسونيک:

امواج صوتي تا زمان مواجهه با سطحي با خواص آكوستيك متفاوت، با سرعتي ثابت و در مسير مستقيم حركت مي‌كنند. بلافاصله پس از برخورد با انفصال بخشي از آن منعكس شده و بخشي هم از سطح انفصال عبور مي‌كند؛ لذا از روي ميزان انرژي منعكس شده يا عبور كرده مي‌توان اطلاعاتي را در ارتباط با اندازه‌ی سطح منعكس‌كننده به دست آورد و نیز از روي زمان گذر صدا از يك محيط مي‌توان مسافت عبور صدا را تشخيص داد. اين دستگاه يك پالس اولتراسونيك را از طريق Probe وارد قطعه نموده و با توجه به زمان عبور امواج و ميزان برگشت آن ضخامت قطعه را در صفحه نمايش‌گر نشان می‌دهد. براي ضخامت سنجي ابتدا :
  • مقداري از ژل گليكول كه همراه دستگاه وجود دارد را روي صفحه كوچك موجود در روي دستگاه ريخته و Probe را روي آن بگذاريد. سپس دكمه call را جهت كاليبره كردن دستگاه فشار دهيد تا دستگاه كاليبره شود.
  • سپس مقداري ژل قطعه مورد نظر ريخته و Probe را روي آن قرار داده و عدد ثبت شده در نمايش‌گر دستگاه را بنويسيد.
ژل پروپلين گليكول كه هنگام خريد همراه دستگاه مي‌باشد مانند رسانا عمل كرده و جهت انتقال بهتر امواج اولتراسونيك مي‌باشد. در صورت تمام شدن ژل مي‌توانيد از نفت و گليسيرين هم استفاده کنید.

فيلم نحوه كار با ضخامت سنج اولتراسونيك

انواع ديگر ضخامت‌سنج كدامند؟ ضخامت‌سنج‌ها انواع ديگري نيز دارند كه عبارتند از:
  • ضخامت سنج لیزری:
این ضخامت‌سنج با اشعه‌ی لیزر ضخامت جنس مورد نظر را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه ضخامت نقاط مختلف را اندازه‌گیری می‌کند و برروی نمایش‌گر نشان می‌دهد.
  • ضخامت‌سنج پرتویی:
از این ضخامت سنج در صنایع قطعه سازی خودرو، صنایع شیمیایی، تولید فولاد و … استفاده میکنند. بیشترین موارد استفاده از این دستگاه در سنجش ضخامت قطعات فولادی و آلومینیوم، لاستیک، کاغذ و قطعات پلاستیکی است.
  • ضخامت سنج مغناطیسی:
این مدل به ضخامت سنج رنگ خودرو و پوشش یا تستر دیجیتال رنگ خودرو معروف است.
  • ضخامت سنج جریان گردابی:
این نوع ضخامت سنج کاربری عمومی تر دارد، که بیشتر در جهت ضخامت سنجي پوششی استفاده میشود. پوشش های این دستگاه شامل پوشش پودری و مایع بر روی آلومينيوم و فولاد ضد زنگ غيرمغناطيسی است.

يوك مغناطيسي  :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو تست مغناطیسیMT    که مخفف کلمه انگلیسی ( Magnetic Test ) است و گاهی اوقات با نام بازرسی ذرات مغناطیسی  MPI که مخفف کلمه انگلیســــی (Magnetic Particle Inspection) شنــاخته میشود يكي از روش هاي بازرسي غير مخرب بوده كه از دستگاهي به نام يوك مغناطيسي جهت تست استفاده مي شود . يوك مغناطيسي دستگاهي است جهت بررسي عيوب سطحي و كم عمق و به دليل نداشتن محدوديت در شكل قطعه مورد بازرسي كاربرد زيادي پيدا كرده است . و به طور معمول جهت تشخيص عیوب رایج پس از ریختـــه گری قطعات ، عیوب رایج پس از انجام جوشکاری و بازرسی دوره ایی قطعات ایی که در معرض بار های خستگـــی هستند بكار مي روند . یوک ها دارای یک هسته مغناطیسی و یک سیم پیچ هستند که هنگام تولید و عبور جریان از مفصل ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می گردد و اساس كار آنها پاشش ذرات مغناطيسي روي سطح  قطعه مورد نظر جهت عيب يابي مي باشد .

فيلم نحوه كار با يوك مغناطيسي

استفاده از اين روش تست و دستگاه يوك مغناطيسي  فقط برای بازرسی موادی کـــه قابلیت مغناطیسی شدن را دارند كاربرد دارد برای این کار قطعه آهنربا می شود. در آهنربا شدن قطعه میدان مغناطیسی توسط یک آهنربای دیگر در داخل قطعه تست القا میشود .و شار مغناطیســـی بصورت یکپارچـــــه از قطب N بـه قطب S به جریان می‌افتد و در صورت وجود هرگونه ناپیوستگی ،تخلخل ، وجود ترک و … داخل قطعه از آنجا که ذرات آهن در امتداد خطوط میدان مغناطیسی متمرکز می شوند ، وقتی به قسمتی از قطعه که ترک خورده است میرسند چون در آنجا قطب اضافی N و S وجود دارد ، تجمع میکنند و با همین مکانیزیم بازرس میتواند از وجود ترک در قطعه مطــلع شود شكل آهنربا شدن و كشف ترك مثل عكس زير : یوک ها دارای یک هسته مغناطیسی و یک سیم پیچ هستند که هنگام تولید و عبور جریان از مفصل ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می گردد و اساس كار آنها پاشش ذرات مغناطيسي روي سطح قطعه مورد نظر جهت عيب يابي مي باشد . استفاده از اين روش تست و دستگاه يوك مغناطيسي فقط برای بازرسی موادی کـــه قابلیت مغناطیسی شدن را دارند كاربرد دارد برای ای کار قطعه آهنربا می شود. در آهنربا شدن قطعه میدان مغناطیسی توسط یک آهنربای دیگر در داخل قطعه تست القا میشود .و شار مغناطیســـی بصورت یکپارچـــــه از قطب N بـه قطب S به جریان می‌افتد و در صورت وجود هرگونه ناپیوستگی ،تخلخل ، وجود ترک و … داخل قطعه از آنجا که ذرات آهن در امتداد خطوط میدان مغناطیسی متمرکز می شوند ، وقتی به قسمتی از قطعه که ترک خورده است میرسند چون در آنجا قطب اضافی N و S وجود دارد ، تجمع میکنند و با همین مکانیزیم بازرس میتواند از وجود ترک در قطعه مطــلع شود شكل آهنربا شدن و كشف ترك مثل عكس زير مزاياي يوك مغناطيسي : - براي يافتن ترك هاي كوچك و كم عمق روش راحت و ارزاني است - بعلت جمع شدن ذرات مغناطيسي روي قطعه پيدا كردن محل ترك يا عيب راحت است - نياز به مداربندي الكتريكي ندارد - نياز به تميز كاري ندارد - تخمين عمق ترك به صورت تقريبي در اين روش امكان پذير است - محدوديت در اندازه و شكل قطعه مورد بازرسي وجود ندارد معايب يوك مغناطيسي : - اين روش فقط براي قطعات و اجزايي كه قابليت مغناطيسي شدن دارند كاربرد دارد - در محلهاي اتصال قلزات كه خاصيت مغناطيسي متفاوتي دارند ناپيوستگي مغناطيسي را بعنوان عيب تشخيص داده در حاليكه قطعه سالم است - پوشش هاي نازك رنگ و روكش هاي آبكاري اثر مخربي بر بازرسي دارند - با افزايش عمق عيب و ترك حساسيت بازرسي كاهش مي يابد  مزاياي يوك مغناطيسي :
  • براي يافتن ترك هاي كوچك و كم عمق روش راحت و ارزاني است
  • بعلت جمع شدن ذرات مغناطيسي روي قطعه پيدا كردن محل ترك يا عيب راحت است
  • نياز به مداربندي الكتريكي ندارد
  • نياز به تميز كاري ندارد
  • تخمين عمق ترك به صورت تقريبي در اين روش امكان پذير است
  • محدوديت در اندازه و شكل قطعه مورد بازرسي وجود ندارد

معايب يوك مغناطيسي :

  • اين روش فقط براي قطعات و اجزايي كه قابليت مغناطيسي شدن دارند كاربرد دارد
  • در محلهاي اتصال قلزات كه خاصيت مغناطيسي متفاوتي دارند ناپيوستگي مغناطيسي را بعنوان عيب تشخيص داده در حاليكه قطعه سالم است
  • پوشش هاي نازك رنگ و روكش هاي آبكاري اثر مخربي بر بازرسي دارند
  • با افزايش عمق عيب و ترك حساسيت بازرسي كاهش مي يابد

متر ليزري  :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو متر ليزري به دليل بالابردن سرعت ، دقت و تطبيق پذيري و همچنين راحتي استفاده جايگزين متر معمولي شده و كاربردهاي بسياري در صنايع و مشاغل مختلف از جمله ساختمان سازي ، نقشه برداري و بازرسي فني و… دارد اساس كار اين نوع متر به اينگونه است كه يك پالس نور متمركز به نقطه هدف فرستاده و نور برگشتي را جذب مي نمايد ( زمان پرواز ) و مدت زمان اين رفت و برگشت را به فاصله تبديل مي نمايد .

ارت سنج  :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو ارت سنج ها دستگاههاي هستند كه جهت سنجش مقاومت زمين و بررسي شبكه هاي ارتينگ مورد استفاده قرار مي گيرند كه فرآيند انجام اين كار به طور كامل در صفحه ارت سنجي توضيح داده شده است . جهت اندازه گيری مقاومت يک الكترود و زمین الکتریکی ، معمولا از روش افت پتانسيل (روش ارت سنجی سه سيمه) استفاده ميشود. اين روش با ايجاد يک مسير برای جريان الكتريكی و اندازه گيری ولتاژ قسمتی از اين مسير و سپس تقسيم ولتاژ بر جريان و يافتن مقاومت عمل مي كند . اين روش  ( افت پتانسيل ) به جرات بهترين روش اندازه گيری مقاومت زمين است و مورد تاييد و توصيه شده توسط استانداردهای معتبر جهانی مثل IEEE81 مي باشد . از آن مهم تر اينكه تنها مرجع بررسي و تاييد ايمني برق و ارتينگ در كشورمان مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت فني و بهداشت كار مي باشد كه اين روش را بعنوان تنها روش مورد وثوق توصيه نموده و در آئين نامه هاي خود آورده است .

تستر نشتي جريان  :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو اين دستگاه جهت بررسي اتصال شبكه ارتينگ به پريزهاي برق همچنين عملكرد صحيح كليد هاي محافظ جان (RCD) كاربرد دارد . نحوه كار با دستگاه به اين صورت است كه پس از اتصال به پريز برق از طريق دو شاخه دستگاه در صورت برقرار بودن اتصال ارت در پريز ، چراغ سبز رنگ مربوط به ارت روشن مي شود و اطمينان مي بابيم كه ارت به پريز وصل مي باشد . پس از آن جهت تست فيوز هاي حفاظت جان، كليد عقربه اي شكل دستگاه را روي صفحه مدرج كه معمولا از 15 ميلي آمپر تا 30 ميلي آمپر مشخص شده است به ترتيب مي چرخانيم و بسته به حساسيت فيوز حفاظت جان تابلو برق را قطع مي نمايد.

فليم نحوه كار با دستگاه تسر نشتي جريان

به اين ترتيب كه ابتدا كليد را روي 15 ميلي آمپر قرار مي دهيم اگر قطع كرد روي 20 ميلي آمپر مي گذاريم و به اين تريت تا 30 ميلي آمپر مي چرخانيم .

ويدئو بروسكوپ  Video Borescope  :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو يكي ديگر از تجهيزات مورد استفاده در بازرسي فني دستگاه ويدئو بروسكوپ و براي مشاهده و فيلمبرداري از مكانهاي دور از دسترس انسان كه قابل لمس نبوده و با چشم نمي توان ديد بكار مي روند .اين تجهيزات داراي يك پراب طولاني با قطر كم هستند كه يك لنز تصوير برداري روي پراب نصب شده است . براي استفاده از مكانهاي دور از دسترس مانند داخل ماشين آلات يا مخازن از جمله مخازن CNG ويدئو بروس كوپ ها به كمك بازرسين مي آيند . بعضي از انواع آنها داري صفحه نمايشگر بوده و بعضي از مدلهاي قديمي تر اين امكان را ندارند و فيلمهاي ضبط شده از طريق كابل وارد كامپوتر شده و قابل بررسي و واكاوي مي باشد .

فيلم نحوه كار با ويدئو بروسكوپ در بازرسي فني

از ديگر كاربرد هاي اين تجهيزات بررسي داخل كانالهاي هوا ،داخل موتورهاي ديزلي بزرگ ،مشاهده جوشهاي داخل سيلندرها و كپسولها و مخازن ، توربين هاي بادي ،سيستم هاي تهويه مطبوع ، توربين ها و بدنه هواپيما و كشتي ها مي باشد .

دورسنج يا تاكومتر ( Tachometer ) :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو دورسنج ها  يا تاکومترها  در انواع مکانیکی و نوری دیجیتالی  ساخته می شوند که جهت اندازه گیری تعداد دور انواع تجهیزات دوار الکتریکی مانند انواع الکترو موتور ها و … استفاده میشوند. كاربرد آنها در صنايع ماشين سازي ، ساخ و تعميرات خودروها ، سانتريفيوژ هاي صنعتي ، فن ها در سيستم هاي تهويه مطبوع و بازرسي فني و… مي باشد .

فيلم نحوه كار با دور سنج ( تاكومتر )

زبري سنج Roughness tester : تجهيزات بازرسي فني - مادكو از آنجايي كه اجزاء زبر يك تجهيز بيشتر در معرض خوردگي و ترك دار شدن مي باشند براي اندازه گيري ميزان زبري از روشهاي تماسي و غير تماسي مختلفي استفاده مي شود .دستگاه زبري سنج از يك هد يا ميله لمس كننده با نوك الماسه بسيار ظريف روي سطح كار قرار ميگيرد و كشيده مي شود. از آنجايي كه ميله لمس كننده در داخل بوبين بالاو پايين مي شود با عبور از روي سطوح زبري جريان مغناطيسي ضعيفي ايجاد نموده كه توسط دستگاه تقويت شده و به عقربه اي منتقل مي گردد و روي صفحه مدرج بر حسب واحد زبري سطح قابل نمايش مي باشد .

عیب یاب اولتراسونیک جوش :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو تست التراسونیک UT یکی از متداولترین روش‌های تست غیر مخرب NDT می‌باشد كه تست التراسونیک UT مبتنی بر امواج فراصوت است این امواج که توسط مبدل یا ترنسدیوسر (Transducer) تولید می‌شوند از محدوده شنوایی ما که بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرترز است خارج است، این امواج که توسط مبدل تولید می‌شوند به درون قطعه فرستاده می‌شوند و سپس منعکس می‌شوند و بدین صورت می‌توان عیوب سطحی و زیر سطحی درون قطعه را مشاهده کرد.

فيلم نحوه كار با دستگاه تست اولتراسونيك جوش

دستگاه تست اولتراسونيك جوش عملكردي شبيه به ضخامت سنج اولتراسونيك دارد و از فرستادن امواج به داخل سطح قطعه مورد بازرسي و نحوه برگشت جريان عيوب ، تخلخل ، ترك هاي احتمالي ، خوردگي و غيره را تشخيص مي دهد .

ضخامت سنج رنگ :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو اين دستگاه كه بيشتر توسط بازرسين فني و همچنين كارشناسان خودرو مورد استفاده قرار مي گيرد براي اندازه گيري مقدار ضخامت پوشش های رنگ، لعاب، اپوکسی ، گالوانیزه، تفلون بر پایه آهن و بر پایه غیر آهنی كاربرد دارد و نحوه عملكرد آن بدين صورت است كه فرستنده دستگاه يك پالس مغناطیسی را ارسال می کند، این پالس از میان پوشش و رنگ می گذرد و به پایه رنگ که از جنس فلزآهن یا آلومینیوم است میرسد، با محاسباتی که پردازش گر از مقدار جریان گردابي و میدان مغناطیسی انجام میدهد، ضخامت پوشش بدست می آید. در صفحه نمایش این دستگاه F نماد برای فلزات آهنی است، و NFE نماد برای فلزات غیر مغناطیس یا غیر آهنی که شامل آلومینیوم، مس و غیره است.

بلوک کالیبراسیون فيزره  Phased Array  :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو بازرسی جوش به روش تست آرايه فازي يا فيزره Phased Array Ultrasonic Testing (PAUT) كاربر دهاي بسياري دارد از جمله استفاده در بازرسی جوش ها در محل و مشخص كردن ترك ها و غيب هاي جوش ، تهیه نقشه خوردگی ، اندازه گيري ضخامت ، بازرسي خوردگي ، بازرسی جوش لوله و تیوب ها و مخازن ، بازرسی اتصالات T ، نیروگاه هاي برق و … پراب PAUT شامل تعدادی مبدل کوچک اولتراسونیک (پیزوالکتریک) مي باشد كه مي توانند به كمك هم يك پرتوي متمركز فراصوت ايجاد نمايند و از آنجايي كه زاويه ارسال پرتو و تمركز آن در اين دستگاه قابل كنترل است مي توان تصاوير دو بعدي و سه بعدي ايجاد كرده كه اندازه و محل دقيق عيوب را مشخص مي نمايد و از طرفي سرعت و دقت بالايي هم خواهد داشت منتهي تجربه و مهارت اپراتور نقش مهمي در انجام تست با اين دستگاه را دارد .

بلوک کالیبراسیون V1 :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو جهت كاليبراسيون پراب دستگاههاي عيب ياب اولتراسونيك و محاسبه ایندکس پراب، رزولیشن پراب و انطباق با استاندارد AWS از بلوك هاي تست مختلف استفاده مي شود كه بلوک کالیبراسیون V1 يك از آنهاست كه جهت مشخص نمودن سرعت صوت در قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. دقت شود كه انتخاب نوع تست بلوک به روش تست، قطعه مورد تست و استاندارد مورد استفاده بستگی دارد. همانطور كه از عكس پيداست ضخامت تست بلوک V1، 25 میلیمتر می باشد و دارای انحنای 100 میلیمتری است و جنس آن نيز از فولاد کربنی، فولاد زنگ نزن، آلومینیوم، مس و … مي باشد .

بلوک کالیبراسیون DAC :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو يكي ديگر از بلوك هاي تست كه جهت كاليبره نمودن دستگاههاي تست اولتراسونيك استفاده مي شود بلوک کالیبراسیون DAC مي باشد . اين بلوك تست بر اساس استاندارد ASME sec 7 ساخته مي شود و داراي ضخامت ، قطر و پهناي متفاوتي مي باشد .

نيرو سنج ديجيتال  Force Gauges Digital :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو به منظور اندازه گیری نیروهای مختلف از جمله  نیروهای کششی و یا نیروی وارد بر یک جسم از دستگاه نیرو سنج استفاده می شود. برخي كاربردهاي اين نيرو سنج ها عبارتند از :
  • تعيين نيرويي كه باعث شكستن يا شل شدن محصولي شود
  • تعيين مقدار نيروي لازم براي باز كردن درب يك محصول
  • تعيين مقدار نيروي لازم براي چرخاندن چيزي
  • تعيين مقدار نيروي لازم براي فشردن پدال
  • ارزیابی تأثیر نیروهای فشرده سازی روی صندلی های خودرو در حین تصادف اتومبیل
در بازرسي فني هم كاربرد هاي زيادي دارد مثلا  در ظرفیت های 500 نیوتن جهت بازرسی آسانسور و دربهای اتوماتیک مطابق با استاندارد 6303 بكار مي روند .

عمق سنج ديجيتال  Digital Depth Gauge :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو انواع عمق سنج : انواع مختلفی از ابزارهای اندازه گیری جهت محاسبه عمق وجود دارد که عبارتند از:
  • عمق سنج آنالوگ (عقربه ای)
  • عمق سنج دیجیتال (الکترونیکی)
  • میکرومترهای عمق سنج
  • خط کشهای عمق سنج
عمق سنج دیجیتال ابزاری برای اندازه گیری دقیق عمق حفره سوراخ ، فرورفتگی ،شیار و یا سایر دهانه های مشابه دیگر که توسط مهندسان ساخت، مهندسان مکانیک و ماشین آلات و بازرسان فني استفاده می شود. در بازرسي فني محاسبه گلویی جوش های گوشه ، محاسبه فلز جوش اضافی و جوش های شیاری كاربرد دارد. دقت شود كه اصطلاح عمق سنج در اينجا به معني ابزار محاسبه غوطه وري و عمق آب نمي باشد.

لرزش سنج ديجيتال :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو لرزش و ارتعاش بيش از حد ماشين آلات يكي از دلايل خوردگي ، سائيدگي و بروز خطا و نتيجتا حوادث را بدنبال دارد . براي مثال در ياتاقان ها ارتعاش باعث بازي محوري يا شعاعي شده و در ادامه مقاومت در برابر حركت و بروز اصطكاك پيش خواهد آمد در نتيجه دما در آن نقطه بالا رفته و تخريب قطعه تشديد مي بايد . يا در چرخ دنده ها ارتعاش زياد باعث بروز تركهاي ريزي در نقطه تماس دو سطح فلزي شده و در نهايت منجر به خرد شدن قطعلت مي گردد . وي ا اينكه عدم تعادل موتور يك ماشين يا يكي از قطعات آن حول محور مركزي باعث ايجاد ارتعاشاتي شده كه در صورت عدم تشخيص و رفع عيب به موقع باعث بروز آسيب به ياتاقانها يا روتور مي گردد . براي پيشگيري از چنين مشكلاتي و مانند آن دستگاه ارتعاش سنج كابرد ويژه اي در صنعت و علي الخصوص بازرسي فني تجهيزات دارد .

گشتاور سنج يا تركمتر :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو توان يك موتور درواقع همان گشتاور توليدي آن است . گشتاور بعنوان يك مولفه فيزيكي و مكانيكي  بسيار مهم در موتورهاست كه حاصلضرب برداری نیروی وارد بر یك جسم از نقطه اثر نیرو تا نقطه ای كه جسم بر اثر همین نیرو شروع به دوران می كند مي باشد. به زبان ساده تر وقتي می خواهید با یك آچار پیچی را بچرخانید نیروی لازم برای گرداندن پیچ ، گشتاور نام دارد . ترکمتر وسیله ای جهت اندازه گیری گشتاور سیستم های دوار یا گردنده مانند موتور، گیربکس و … مي باشد. انواع تركمتر :
  • تركمتر تقه اي
  • تركمتر كمر شكن
  • تركمتر عقربه اي
  • تركمتر ديجيتال

دوربین ترموگرافی :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو دمانگاری یا ترموگرافی به انگلیسی Thermography از روش‌های تصویربرداری فروسرخ است. گاهی به آن تصویربرداری دمایی نیز گفته می‌شود. در این روش دوربین‌های دمانگار تابش فروسرخ طیف الکترومغناطیسی (طول موج ۹ تا ۱۴ µm) را دریافت کرده و از آنها نگاشت حرارتی تهیه می‌کنند. به این صورت که نقاط در تصویر با دمای مختلف بصورت طیف رنگی متفاوت دیده می شوند.كه يكي از روش هاي تست غير مخرب مي باشد دوربین ترموگرافی در حقیقت یک دما سنج غیر تماسی می باشد که دمای قطعه را بدون نیاز به برقراری تماس با قطعه می تواند مشخص کند . دوربین ترموگرافی با نام های دیگری مانند دوربین حرارتی مادون قرمز ، دوربین گرمانگار، تصویر بردار حرارتی و آنالیز ترموگراف دار نیز شنــاخته می شوند. استفاده از اين روش در بازرسي كوره هاي مذاب ، سيستم هاي الكتريكي و .. مي باشد. مزایای ترموگرافی
  • افزایش قابلیت اطمینان در بازرسی فنی تجهیزات
  • کاهش زمان توقف تجهیزات
  • کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری
  • امکان بازرسی در حین کار
  • افزایش سرعت بازرسی
  • بازرسی تجهیزات پس از تعمیر و اطمینان از عملکرد صحیــح آنهــا
محدودیت های ترموگرافی خطای احتمای در تفسیر اطلاعات ترموگرافی

ویور رادیوگرافی :

تجهيزات بازرسي فني رادیوگرافی صنعتی  يا Radiographic Testing (RT) ، یک روش آزمایش غیر مخرب (NDT) مي باشد كه با استفاده از توانایی اشعه الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه  ( اشعه ايكس و گاما  ) در تشخیص ناپیوستگیهای سطحی و داخلی ، بازرسی مناطق پنهان در داخل مواد و تجزیه و تحلیل ساخت و بازرسی از خطوط لوله ، موتورهای جت ، مخازن تحت فشار و سایر سیستم های پشتیبانی ساختاری استفاده می شود . براي اين منظور از دستگاهي بنام ويور تفسير فيلم راديوگرافي استفاده مي شود .از آنجايي كه  اين دستگاه از منابع اشعه ايكس و گاما استفاده مي نمايد مي تواند براي اپزاتور خطراتي بهمراه داشته باشد كه مي بايست آموزشهاي لازم و تجهيزات حفاظتي مناسب جهت كار تامين گردد . با اين حا ل استفاده از اين روش و دستگاه ويور راديوگرافي به دليل دادن اطلاعات دائمي از محل تست بصورت فيلم ، تشخیص ناپیوستگیهای سطحی و داخلی متعدد بدون نیاز به آمادگی زیاد قبل از تجزیه و تحلیل ، امكان بازرسی مناطق پنهان در داخل مواد ، قابليت استفاده براي همه نوع مواد ، دقت بالا در آشكار سازي عيوب داخلي مانند سرباره هاي حبس شده و حفرات گازي نقش بسيار مهمي در بازرسي اصولي و اخذ نتايج مستدل و در نتيجه كنترل كيفيت ( QC ) بي عيب و نقص دارد.

 دستگاه تست خراش ( کراس کات ) :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو رنگ ها با پوششي كه روي فلزات از جمله فولاد ايجاد مي نمايند علاوه بر نقش ظاهري تجهيز تاثير بسيار زيادي در پيشگيري از خوردگي فلزات در مقابل محيط اطراف شامل آب و هوا و خاك و مواد شيميايي دارند كه در اين ميان ميزان چسبندگي رنگ بر روي فلز بسيار پارامتر مهمي مي باشد . جهت تست و بررسي ميزان چسبندگي رنگ روي فلز از تست خراش يا كراس كات استفاده مي شود . جهت انجام تست كراس كات طبق ISO 2409   با تجهيز كراس كات كه شامل تيغه هايي است دو شبكه برش متقاطع به طول حدودا 20 ميلي متر روي فيلم رنگ ايجاد مي گردد .سپس با برس نرم روي آن قسمت تميز شده و چسب كراس كات را به دقت روي آن مي چسبانيم و بعد از حدود يك دقيقه به آرامي و يكجا چسب را كنده و تصوير ايجاد شده را با جداول استاندارد مقايسه كرده تا ميزان چسبندگي مشخص كرده كه اين كار نياز به تبحر و تجربه بالايي نياز دارد

نور سنج ( لوكس متر ) :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو دستگاهي است جهت سنجش شدت روشنايي كه در بازرسي تجهيزات مختلف مورد نياز مي باشد . اين دستگاه دیجیتالی، شدت نور و روشنایی محلی که حسگر در آن واقع است را نشان می‌دهد.

کولیس دیجیتال :

تجهيزات بازرسي فني - مادكو کولیس دیجیتالی بر خلاف کولیس عقربه ای دارای عقربه نمی باشد، بر روی کولیس دیجیتال یک صفحه نمایشگر تعبیه شده که طول را به صورت دیجیتالی و دقیق اندازه گیری می کند . کولیس دیجیتالی نسبت به کولیس های ورنیر و کولیس عقربه ای محاسبه دقیق تری را انجام می دهد .

آینه بازرسی :

آینه بازرسی : عكس آینه های بازرسی برای بازرسی از مناطق دشوار ، داخل لوله ها ، پشت گوشه ها ، زیر مخازن بازرسی و سایر مناطق غیرقابل دسترسی مناسب بوده و به شکل های مختلفی از جمله ساده و مگنت دار با سطح مقطع دایره ، مستطیل و بیضی شکل از نوع ساده و تلسکوپی موجود مي باشند . دوربین دیجیتال: عكس جهت تهيه عكس و اطلاعات از موارد عدم انطباق مورد استفاده قرار مي گيرد . ترمومتر لیزری: عكس ترمومتر لیزری یا دماسنج مادون قرمز جهت اندازه گيري دمای سطوح به صورت غیرتماسی كاربرد دارد . قابلیت اندازه گیری دامنه دمایی بسیار گسترده ای را دارد که به شما امکان می دهد تا اندازه گیری های حرارتی را از منهای 50 تا 2000 درجه سانتیگراد از فاصله ايمن انجام دهید ديگر تجهيزات مورد نياز و قابل كاربرد در بازرسي فني : رديف تجهيز عكس 1 شابلن قطر وایر 2 دماسنج دیجیتال 3 Bridge Cam Gauge 4 Gap Gauge 5 Hi-Low Gauge 6 Weld Fillet Gauge 7 AWS Weld Gauge 8 V-WAC ™ Gage 9 ASME Pie Gauge 10 Steel Drift 11 Profile Gauge 12 تراز ديجيتال 13 چراغ قوه 14 چراغ قابل نصب روی سر 15 متر نواری 16 گوس متر 17 کمربند ایمنی کار در ارتفاع 18 عمق سنج 19 ذره بين بازرسي 20 پمپ هیدروتست 100 بار 21 آچار سوکت زن تجهيزات بازرسي فني - مادكو آینه های بازرسی برای بازرسی از مناطق دشوار ، داخل لوله ها ، پشت گوشه ها ، زیر مخازن بازرسی و سایر مناطق غیرقابل دسترسی مناسب بوده  و به شکل های مختلفی از جمله ساده و مگنت دار با سطح مقطع  دایره ، مستطیل و بیضی شکل  از نوع ساده و تلسکوپی موجود مي باشند .

دوربین دیجیتال:

جهت تهيه عكس و اطلاعات از موارد عدم انطباق مورد استفاده قرار مي گيرد .

ترمومتر لیزری:

تجهيزات بازرسي فني - مادكو ترمومتر لیزری یا دماسنج مادون قرمز جهت اندازه گيري دمای سطوح به صورت غیرتماسی كاربرد دارد . قابلیت اندازه گیری دامنه دمایی بسیار گسترده ای را دارد که به شما امکان می دهد تا اندازه گیری های حرارتی را از منهای 50 تا 2000 درجه سانتیگراد از فاصله ايمن انجام دهید ديگر تجهيزات مورد نياز و قابل كاربرد در بازرسي فني :
رديف تجهيز
1 شابلن قطر وایر
2 دماسنج دیجیتال
3 Bridge Cam Gauge
4 Gap Gauge
5 Hi-Low Gauge
6 Weld Fillet Gauge
7 AWS Weld Gauge
8 V-WAC ™ Gage
9 ASME Pie Gauge
10 Steel Drift
11 Profile Gauge
12 تراز ديجيتال
13 چراغ قوه
14 چراغ قابل نصب روی سر
15 متر نواری
16 گوس متر
17 کمربند ایمنی کار در ارتفاع
18 عمق سنج
19 ذره بين بازرسي
20 پمپ هیدروتست 100 بار
21 آچار سوکت زن
تهيه كننده : محسن اسديان
error: Content is protected !!
Don`t copy text!