maddco-logo-2023

مگس

مرتبط ترین ها

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دريافت تعرفه خدمات با ما در تماس باشید

مگس ها

می‌توان گفت تعداد مگس‌هایی که تا به امروز در جهان شناخته‌شده‌ هستند، بیش از ۱۶۰۰۰ گونه می‌باشند. اندازه 9 تا 10 میلیمتر است .این مگسها حشراتی ناآرام و پر تحرك هستند و دائماً بین غذا و مدفوع , وسائل انسان و خود انسان در حرکت می باشند مگس‌ها با هر فراز و فرود و با هر پرواز و نشست خود بر روی سطوح گوناگون، تعداد قابل توجهی از باکتری‌ها را منتقل می‌کنند.

علاوه بر این در زندگی انسان‌ها نیز مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کنند.

مگس‌ها از منابع گوناگونی می‌توانند تغذیه‌ی خود را تامین کنند. البته می‌بایست در نظر داشت که مگس‌ها خود به عنوان یکی از منابع اصلی غذایی موجوداتی نظیر وزغ‌ها، مارمولک‌ها و … به شمار می‌روند. مگس‌ها به صورت قابل توجهی در میان انسان‌ها مشغول زندگی و فعالیت هستند و به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در انتقال انواع بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

مگس

چرخه زندگی مگس ها

    مگس ها معمولا روی مواد آلی تخم می گذارند پس از گذرانده سه مرحله لاروي به محیطی خشک می روند و به شفیره و پس آز آن به بالغ تبدیل می شوند از این رو در انتقال بیماریها به انسان نقش مهمی را ایفا می کنند., . موسکا سوربنز مگس صورت است که بیش از حد انسان را آزار و اذیت می کند و از نظر پزشکی هم مهم است . مگسها هر روز بصورت مرتب مدفوع می کنند و از خود لکه هاي سیاه رنگی بجاي می گذارند و بیشتر عادت دارند که بر روي چیزهاي آویزان مثل لامپ برق استراحت کنند . مگسها 3 تا 4 کیلومتر قادر به پرواز هستند و اغلب در ساعات خنک تر روز فعال هستند، از نور خورشید گریزان و بیشتر به داخل ساختمانها پناه می برند. بر روي کود حیوانی ، مدفوع انسان ، آشغال ، میوه و سبزیجات پوسیده و آبهاي هرز تخم گذاري می کنند مگس ماده در طول زندگی خود 5 تا 6 نوبت تخمگذاري و در مجموع حدود 500 تا 1000 تخم می گذارد و بین 6 تا 12 ساعت باز و مگس جوان از آن خارج و مدت یک تا 4 هفته به مگس کامل تبدیل میشود . مگس هاي خانگی به دلیل وجود انواع مواد مختلف قابل تغذیه در بازارچه هاي روز می توانند انواع اجرام بیماري زا را منتقل کنند . بازارچه هاي روز به دلیل تحرك در محل هاي مختلف کمتر مورد توجه و نظارت کارکنان بهداشتی قرار می گیرند

راه‌های ورود مگس‌ها به محیط زندگی انسان

مگس‌ها از راه‌های گوناگونی می‌توانند به درون محل سکونت و زندگی انسان‌ها راه پیدا کنند. بسیاری از مگس‌ها ساده‌ترین راه را برای ورود به منازل انتخاب می‌کنند. آن‌ها از طریق در و پنجره‌ی باز وارد محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند. محل دیگری که می‌تواند باعث تجمع و تسهیل زندگی مگس‌ها شود، تجمع در میان مواد آلوده است.

مگس‌ها مانند حیوانات مشابه خود تمایل دارند که در قسمت‌های مرتفع‌تر و گرم‌تر منازل حضور داشته‌باشند. گونه‌های خاصی از مگس‌ها هستند که از طریق نیش زدن موجب آزار و اذیت انسان‌ها و دیگر موجودات می‌شوند.

مشکلات ناشی از فعالیت مگس‌ها

یکی از عوامل تخریب محصولات کشاورزی، مگس‌ها هستند. مگس‌ها با فعالیت خود می‌توانند خسارات قابل توجهی را در کشاورزی به همراه داشته‌باشند. بیماری‌هایی که از طریق مگس‌ها به محل زندگی انسان راه پیدا می‌کنند بسیار مهم و خطرناک هستند و می‌توانند مشکلات متعددی را برای انسان به دنبال داشته‌باشند.

مگس‌ها و بیماری‌ها

مگس ها با آلــوده کردن کـردن مـواد غذایی از طـریق انتقال مکانیکی عـوامـل بیمـاري زاي مـوجود در توالت ها، زباله ها، عوامل بیماري هاي باکتریایی مانند اسهال ،دیسانتري ، وبا ،تب تیفوئید ، بیماري هاي ویروسی مانند فلج اطفال و تخم کرم هاي انگلی و کیست تک یاخته را انتقال می دهد

مگس و بیماری

مگس‌ها و فصل‌های سال

مگس‌ها در بازه‌ی زمانی اواخر بهار تا اوایل پاییز به میزان بیشتری در قیاس با سایر زمان‌‌‌‌‌‌‌ها و فصول سال فعالیت می‌کنند. پس باید در نظر داشت که اقدامات در راستای مبارزه با این دسته از موجودات در این زمان از سال انجام گیرد.

مدت زمان زندگی مگس‌ها

مدت زمان زندگی مگس‌ها بستگی به گونه‌ی آن‌ها دارد. مگس‌ها می‌توانند بسته به گونه‌ای که دارند از ۷ روز تا ۲ ماه به طور کلی زندگی کنند. البته می‌بایست در نظر داشت که در برخی از موارد ممکن است عمر این دسته از موجودات به بیش از ۱ سال برسد.

تولید مثل و زاد و ولد مگس‌ها

در صورتی که مگس‌ها شرایط مناسبی برای برای زندگی داشته‌باشند، می‌توانند در مدت زمان کوتاهی زاد و ولد خود را سرعت ببخشند و به این وسیله جمعیت خود را به میزان چشم‌گیری افزایش دهند.

زاد و ولد مگس ها

مبارزه با مگس‌ها

با اقدامات ساده می‌توان به راحتی با مگس‌ها در محیط‌های گوناگون مقابله و مبارزه کرد. بهترین راه برای جلوگیری از ورود این دسته از موجودات به محیط زندگی انسان، می‌بایست ورودی‌ها و قسمت‌هایی که مگس‌ها از طریق آن‌ها به محیط دسترسی پیدا می‌کنند حذف کرد. این ورودی‌ها شامل درب‌ها و پنجره‌ها هستند. راه‌کار دیگر، استفاده از تور برای درب‌ها و پنجره‌ها است.

نکته‌ای که در بسیاری از مواقع مشکل‌ساز است، این است سطل‌های زباله نباید بیش از حد و به شکل نامتعارف در محیط باقی بماند. زباله‌های محل سکونت در هر شبانه روز باید به شیوه‌ی مناسب تخلیه شود.

در صورت مشاهده‌ی آلودگی محل زندگی خود توسط مگس‌ها، می‌توانید از متخصصان شرکت مادکو کمک بگیرید. شرکت مادکو با بیش از ۱۰ سال سابقه‌ی درخشان در اجرای پروژه‌های سم‌پاشی برای مراکز، صنایع و کارخانجات گوناگون، آماده است تا پروژه‌‌های مربوطه را انجام دهد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، می‌توانید به صفحه‌ی اختصاصی شرکت مادکو در این خصوص مراجعه نمایید.

مبارزه با مگس ها

استفاده از گیاهان خاصی نظیر نعناع، ریحان و اکالیپتوس می‌تواند به شما در جلوگیری از مزاحمت و آزار مگس‌ها کمک کند. افشاندن زنجبیل در محیط‌هایی که مگس‌ها تجمع می‌کنند، راه‌حل بسایر مناسبی است.

شاید ساده ترین راه برای مبارزه با حشرات و موجودات آزاردهنده در محل زندگی این باشد که محیط‌ زندگی خود را پاکیزه نگاه دارید. بهتر است باقی مانده‌ی گیاهان را از محیط دور کنید.

انداختن سکه‌های مسی در آب و گذاشتن لیوان‌های دارای سکه در چند نقطه از محیط‌، ‌راه‌کار موثر دیگری در راستای دور کردن مگس‌ها از محیط است. پیاز نیز اگرچه در آب قرار داده نمی‌شود، اما در دور کردن مگس‌ها از محیط زندگی بسیار تاثیرگذار است.

 

 

 

نویسندگان محتوا:

اسداله محمدخانی

محمدرضا زهره وند

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!