maddco-logo-2023

عنکبوت

مرتبط ترین ها

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دريافت تعرفه خدمات با ما در تماس باشید

عنكبوت ها

عنکبوت یکی از جانوران شکارچی است که در دسته‌ی بی‌مهره‌ها قرار می‌گیرد. تا به امروز حدود ۵ هزار گونه از این دسته از عنکبوتیان در کره‌ی زمین شناسایی شده است. بدن عنکبوت دارای دو قسمت است و این دسته از جانوران ۸ عدد پا دارند.

راسته عنکبوتها یک از بزرگترین گروه بند پایان را تشکیل می دهند همه آنها گوشتخوار هستند. شکم عنکبوتها با ساقه اي باریک به سفالوتراکس متصل میشود. شکم فاقد ساختمان حلقه حلقه بوده و یکپارچه بنظر میرسد. اندامهاي حسی مخصوصاً در عنکبوتهاي نر رشد زیادي کرده و در انتها کاملاً متورم هستند و اندام جفتگیري عنکبوتها در روي پديپالپها قرار دارد. عنکبوتها از جمله مفیدترین بندپایان هستند که در اکوسیستم هاي طبیعی نقش بسیار ارزندهاي در کاهش جمعیت گونه هاي آفت دارند. در واقع همه آنها حشره خوار یا از سایر بندپایان تغذیه میکنند. بعضی گونه هاي عنکبوت براي به دام انداختن طعمه تار می بافند ولی انواع دیگر در سوراخهاي خود به کمین شکار می نشینند. عنکبوتها کلیسر بسیار کوچکی دارند که داراي دندانه هاي تیز و سمی است. آنها مایع هضم کننده اي در درون بدن طعمه خود وارد می کنند و بعد مایعات مغذي درون بدن طعمه را می مکند و پوسته خالی آن را رها می کنند . عنکبوتهاي ماده از جنس لاترودکتوس متعلق به خانواده نر’کشان به نام بیوه سیاه شهرت دارند. و به نسبت وزن خود از سمیترین جانوران هستند. احتمال مرگ در اثر نیش یک عنکبوت بیوه در در کودکان بیشتر است. وقتی که گزش اتفاق میافتد تاثیر در انسان جدي است و در عرض چند دقیقه درد در اطراف موضع گزش پیشرفت میکند و تا 30دقیقه به حداکثر خود میرسد
یکی از مهم ترین ویژگی‌های این دسته از موجودات، تارتنی آن‌ها است. از حواس بسیار قوی که در بدن عنکبوت ها وجود دارد، می‌توان به حس بینایی و حس لامسه اشاره کرد.

برخلاف تصوری که در جامعه وجود دارد، تعدادی از گونه‌های عنکبوت به دلیل داشتن زهر و سم خطرناک – تا حدی که یک انسان را از پای درآورد – خطر آفرین هستند. عنکبوت پس از آن که موفق به تزریق سم در بدن موجودات زنده شود و بتواند آن موجود را از پای درآورد، به تماشای جان سپردن شکار خود می‌پردازد.
گفتنی است گونه‌هایی دیگر از عنکبوت‌ها وجود دارند که به جای استفاده از سم، از تار و تنیدن آن به دور شکار خود، باعث ایجاد محدودیت در حرکت آن‌ها‌ می‌شوند. این گونه است که به راحتی می‌توانند به تغذیه از شکار خود بپردازند.

عنکبوت

تغذیه عنکبوت

بسیاری از گونه‌های عنکبوت گوشت خوار هستند. این موجودات به تغذیه کردن از طریق حشرات گوناگونی از قبیل پشه، سوسک، مگس، مورچه و پروانه بسیار علاقه دارند. البته می‌بایست در نظر داشت که تغذیه عنکبوت‌ها بستگی به محل و شرایط زندگی آن‌ها در محیط دارد.
پس از آن که شکار توسط عنکبوت به دست آید، آن را با استفاده از آب دار کردن و سپس مکیدن می‌بلعند.

تعداد پاهای عنکبوت

در ارتباط با تعداد پاهایی که هر عنکبوت دارد، باید گفت که این دسته از جانوران ۸ عدد پا در بدن خود دارند و علاوه بر پاهایشان، دو عدد دست نیز دارند که از آن‌ها نیز استفاده می‌کنند.

اندازه عنکبوت‌ها

لازم به ذکر است که بر خلاف تصور عموم افراد جامعه، عنکبوت ها همگی کوچک اندام نیستند و برخی از گونه‌های عنکبوت اندازه و جثه‌ی بزرگ و برجسته‌ای دارد. گونه‌ای از عنکبوت‌ها که با نام پرنده خوار جالوت شناخته‌ می‌شود، دارای پاهایی به درازای ۳۰ سانتی متر، طول ۱۵ سانتی متر و وزن ۱۵۰ تا ۱۶۰ گرم است.
اندازه‌ی گونه‌ی ماده‌ی عنکبوت‌ها اندکی از اندازه‌ی گونه‌ی نر بزرگ‌تر است.

 

نیش عنکبوت

مضرات گزیده شدن توسط عنکبوت

در صورتی که گونه‌های خطرناک و سمی عنکبوت موجود زنده‌ای را نیش بزنند و به آن از این طریق حمله کنند، مشکلات بسیاری برای آن موجود زنده ایجاد می‌شود. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به لرزش شدید اندام‌ها، مشکلات ریوی، تهوع، استفراغ و در حالت شدیدتر مرگ اشاره کرد.

گزش انسان توسط عنکبوت‌ها

تمامی گونه‌هایی که تا به امروز در جهان شناخته‌شده‌اند، این توانایی را دارند که از سم خود استفاده کنند تا موجود هدف خود را از پای در آورند، اما گونه‌هایی از عنکبوت‌ها که زهر و سم آن‌ها برای انسان کشنده است، بسیار اندک است.
از این عنکبوت‌ها می‌توان به عنکبوت منزوی قهوه‌ای، عنکبوت گرگی، عنکبوت دوره گرد، عنکبوت شتری، عنکبوت بیوه سیاه، عنکبوت موزی و دیگر موارد اشاره کرد.
در نظر داشته باشید که ممکن است نیش عنکبوت‌ها حساسیت شدید ایجاد کند. ایجاد حساسیت ناشی از نیش عنکبوت‌ها، بستگی به شرایط و واکنش‌های بدن هر فرد دارد. از جمله حساسیت‌هایی که نیش عنکبوت می‌تواند در بدن افراد ایجاد می‌کند، می‌توان به خارش، تورم و سوزش اشاره کرد.

عنکبوت‌ها و فصل‌ها

عنکبوت‌ها در فصل تابستان در قیاس با سایر فصول سال به میزان بیشتری به تولید مثل می‌پردازند. در روزهای آخر تابستان این پدیده شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

درمان گزش عنکبوت‌ها

در صورتی که فردی به وسیله‌ی عنکبوت غیر سمی مورد تهاجم قرار گیرد، با رعایت نکات ذیل می‌توان به درمان او پرداخت:
کیسه‌ی یخ را هر ۵ دقیقه یک بار و هر بار به مدت ۵ دقیقه بر روی آن قسمت از بدن که دچار گزش واقع شده‌است قرار دهید.
به منظور جلوگیری از ورم کردن ناحیه‌ی مورد گزش قرار گرفته، بهتر است ناحیه‌ی گزیده شده را بالا قرار دهید.
استفاده از داروهایی نظیر دیفن هیدرامین یا آنتی هیستامین به منظور کاهش پیدا کردن خارش ناشی از گزیده شدن توسط این دسته از جانوران ضروری است.
به منظور جلوگیری از بروز عفونت در ناحیه‌ی گزیده شده، ناحیه‌ی گزیده شده توسط عنکبوت را با آب و صابون مورد شست و شو قرار دهید.
استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک در شرایطی که در ناحیه‌ی گزش، تاول ایجاد شده باشد، ضروری است.
به راه‌کارهای فوق تکیه نکنید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

عنکبوت در منازل

ورود عنکبوت به منازل

به منظور جلوگیری از وارد شدن عنکبوت‌ها به منازل، می‌بایست شکاف‌ها و درزهای کنار درب‌ها و پنجره‌ها را از بین برد. راه‌کار تاثیرگذار دیگر، استفاده از بوی موادی نظیر سرکه، نعناع، لیمو و اکالیپتوس است.
عنکبوت‌ها پس از ورود به منازل در مناطق خاصی نظیر داخل کمد، داخل تخت، شکاف‌های دیوار، گلدان‌ها، گوشه‌های سقف، انباری‌ها، زیرزمین و دیگر مناطق پنهان می‌شوند.
به منظور جلوگیری از ورود عنکبوت‌ها به درون منازل، بهتر است از پوست لیمو استفاده کنید. پوست لیمو بهتر است در اطراف درزهایی که ممکن است عنکبوت از آن جا وارد خانه شود، قرار بگیرد.

تار عنکبوت
استفاده از حشره‌کش‌ها

استفاده از حشره‌کش‌ها ممکن است در راستای از بین بردن عنکبوت‌ها تا حدی کارساز باشد؛ اما می‌بایست در نظر داشته باشید که این حشره‌کش‌ها به طور هدف‌مند برای از بین بردن عنکبوت‌ها ساخته و تولید نشده‌اند.
به منظور از بین بردن دائمی عنکبوت‌ها در محیط، می‌بایست از سم‌های قوی و مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برد.

شرکت مادکو با بیش از ۱۰ سال تجربه درخشان در انجام پروژه‌های سم‌پاشی برای سازمان‌ها، مراکز و صنایع گوناگون، آماده است تا پروژه‌های سم‌پاشی را برای شما مشتریان گرامی انجام دهد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سم‌پاشی، پیشنهاد ما مراجعه‌ به صفحه‌ی اختصاصی مادکو در این خصوص است.

 

 

 

نویسندگان محتوا:

اسداله محمدخانی

مژگان خاصی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!