maddco-logo-2023

ایمنی کار با لیفتراک

ايمني كار با ليفتراك

در خصوص انواع ليفتراك ها ، اجزاي آنها ، تقسيم بندي ليفتراكها بر اساس نيروي محركه ، استانداردهاي طراحي و ساخت ، استاندارد هاي بازرسي و ديگر نكات در خصوص بازرسي فني اين تجهيزات ، اطلاعات كاملي در صفحه بازرسي فني ليفتراكها در همين سايت براي شما مخاطب عزيز گردآوري شده است كه از شما دعوت مي نماييم با رفتن به صفحه مورد نظر از مطالب مربوطه استفاده نمائيد .

در اين بخش قصد داريم نكاتي در خصوص ايمني عمومي و تخصصي ليفتراكها را در اختيار شما عزيزان قرار دهيم تا با آشنايي كامل با ماشين هاي ليفتراك و شناسايي خطرات كار با آنها ، ريسك هاي مرتبط را كنترل نموده و از حوادث مصون بمانيد .

ايمني كار با ليفتراك

تعريف ليفتراك :

وسیله نقلیه ای با دو میله يا شاخك در جلو كه براي برای جابجایی و بلند کردن کالاهای سنگین بكار مي رود .

ظرفیت مجاز باربرداري ليفتراك:

Safe Working Load ( SWL )

ايمني كار با ليفتراك

حداکثر بار مجاز ایمن که توسط لیفتراک جابه جا می شود و بوسیله کارخانه سازنده بر روی پلاک مشخصات ماشین درج شده است.

البته ظرفيت مجاز باربرداري يا همان SWL در فرآيند بازرسي ليفتراك مورد بررسي دقيق قرار گرفته و در صورتي كه شركت بازرسي بتواند محاسبات لازم را انجام دهد مي تواند ظرفيت ايمن باربرداري را با توجه به سن و استهلاك دستگاه كاهش داده و عدد دقيق آن را تعيين نمايد .

ملحقات لیفتراک:

 کلیه تجهیزاتی که توسط شرکت سازنده لیفتراک، مطابق با استانداردهای لازم برای حمل و جابجائی بارهای خاص به دکل یا شاخک لیفتراک اضافه می شود.

تجهیزات کنترلی:

 تجهیزاتی نظیر گیج ها، کنترل کننده ها و نشانگر سرعت که بوسیله آنها وضعیت و عملکرد لیفتراک تحت کنترل در می آید.

برخي ويژگي عملكردي ليفتراك

– منتقل شدن حركت فرمان به چرخ هاي عقب و در نتيجه امكان حركت راحت در فضاهاي كم و باريك و قدرت مانور بالا
– متفاوت بودن رانندگي با ليفتراك نسبت به ساير وسايل نقليه و بنابر اين الزام به مهارت كافي رانندگان
با وجود كاربردهاي زياد در صنايع ،در صورت عدم رعايت موارد ايمني و بكارگيري نادرست ،مي توانند 
باعث بروز حوادث ناگوار و خطرناكي هم براي انسان و هم براي اموال و تجهيزات شوند .)

تقسيم بندي ليفتراك ها :

 ليفتراك ها را مي توان به دو دسته كلي ليفتراك هاي صنعتي و كارگاهي تقسيم بندي نمود

خصوصيات ليفتراك هاي صنعتي (Industrial Forklifts ) 

 • لاستيك هاي توپر و كوچك  Solid Rubber
• قابليت حركت در زمينهاي صاف و هموار مانند انبارها ،محيط هاي تخليه و بارگيري.
• داراي موتور از نوع احتراق داخلي باسوخت گازوئيل،بنزين و گاز پروپان
• موجود بودن در انواع كوچك تر از نوع برقي

خصوصيات ليفتراك هاي كارگاهي

• لاستيك هاي بزرگ و بادي (Pneumatic Rubber)
• قابليت حركت در زمينهاي ناصاف و ناهموار و در صنايعي در حال ساخت و ساز مانند صنايع ساختماني براي جابجايي بارهاي
بزرگ تر و سنگين تر
• داراي موتور از نوع احتراق داخلي باسوخت گازوئيل،بنزين و گاز پروپان

تفاوت هاي مهم بين خودروي معمولي و ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

آشنايي با انواع كنترل ها و گيج ها در ماشين هاي ليفتراك

تصوير اجزاي ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

گیج ھا و چگونگی خواندن آنھادر لیفتراکھای دیزلی، بنزینی و گازی

ايمني كار با ليفتراك

نشانگر میزان ساعت کار موتورليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

اين نشانگر کل کارکرد موتور را ثبت میکند و برای استفاده در برنامه هاي تعمیر و نگھداری و گزارش هاي بازدید روزانه بسيار اهميت دارد .
گيج سوخت ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

میزان سوخت موجود در لیفتراک را نشان می دھد ھمانند ماشین ھا و کامیون ھا
 F یعنی پر
E یعنی خالی

گیج دمای موتور ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

H يعني داغ

C يعني سرد

ھرگز با لیفتراکی که داغ کرده کار نکنید و آن را خاموش کنید و موضوع را به سرپرست اطلاع دھید

گيج آمپر ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

+ یعنی دینام در حال کار می باشد
– یعنی دینام فاقد کارایی لازم می باشد

اگر گیج آمپر منفي را نشان مي دھد، حتماً لیفتراک را برای تعمیر به متخصصین نشان دھید

گيج فشار روغن ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك مادكو

اگرفشار روغن روی صفر و یا پایین تر از آن آمد نشان می دھد که موتور دارای مشکل جدی می باشد

ھرگز با لیفتراکی که دارای مشکل فشار روغن است کار نکنید و موضوع را به سرپرست خود اطلاع دھید

گیج باطري ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك مادكو

اين گيج در لیفتراکھای الکتریکی به عنوان فیول گیج می باشد و نشان دھنده عمر باتری می باشد

كنترل هاي ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك

بجز فرمان ، گاز و ترمز تقريبا  همه راهبري ليفتراك ها با اهرم ها و ليورهاي مخصوص انجام مي گردد .

ايمني كار با ليفتراك

پلاك مشخصات ليفتراك

تمام لیفتراکھای صنعتی دارای صفحھ اطلاعات مربوط به بدنه لیفتراک می باشد که اطلاعات مھم مربوط به لیفتراک را از قبیل پارامترھای ذیل را بیان می کند :

وزن ليفتراك

نوع مدل و شماره سريال

ظرفيت

مركز بار

و …

ايمني كار با ليفتراك

لود چارت در ليفتراك ها

ايمني كار با ليفتراك

راهنماي بارگيري يا لود چارت در ليفتراك ها يك الگوي استاندارد و راهنما جهت آشنايي اپراتور با نحوه بارگيري در حالتهاي مختلف و بر اساس انواع بار مي باشد . كه تمامي اپراتورهاي ليفتراك  مي بايست با نحوه استفاده از آن  آشنايي داشته باشند و همچنين نصب لود چارت در كابين ليفتراك الزامي مي باشد .

لاستيك يا تاير ليفتراك

براي ليفتراك ها معمولا از دو نوع تاير استفاده مي شود :

تایر ھای بادی :

برای استفاده در سطوح اصلاح شده و مي تواند در ھوای آزاد مانند داخل کارگاه نيز استفاه شود

تاير هاي تو پر :

که برای سطوح ھموار و خشک استفاده می شوند و نباید در ھوای آزاد یا در سطح ناھموار استفاده شوند

پايداري در ليفتراك ها – Forklift Stability

شيوه ي عملكرد ليفتراك بر اساس همان اصل حاكم بر عملكرد الاكلنگ است ، يعني با داشتن يك نقطه ي تكيه گاه ،كه در ليفتراك همان چرخ هاي جلويي مي باشئد) بار قرار داده شده روي شاخك ها توسط وزن ليفتراك بالانس مي شود و بار پس از برقراري تعادل به كمك نيروي محركه موتور ليفتراك جابجا مي شود .
اگر ليفتراك دقيقا در وضع مناسبي قرار داشته باشد،دستگاه تعادل داشته و از پايداري خوبي برخوردار است ولي اگربه هر دليلي پايداري آن از بين رود، هر لحظه احتمال واژگوني وجود دارد.
ليفتراك ايمن،ليفتراكي است كه بتواند در شرايط مختلف ،پايداري خود را حفظ كرده و بتواند با سرعت و دقت بيش تر در زمان كمتر،بارهاي بيشتري را جابجا كند بدون اين كه حادثه اي بوجود آيد .

مهم ترين عوامل موثر بر پايداري ليفتراك عبارتند از :

فاصله ي بين خط مركزي چرخ هاي جلو و عقب ليفتراك فاصله ي بين چرخ ها در يك محور ليفتراك
ارتفاع توزيع وزن بار محل قرار گيري وزنه تعادلي وضعيت و شرايط زمين سرعت ليفتراك فشار باد لاستيك ها

به منظور كاهش خطر واژگوني و افزايش پايداري ليفتراك موارد زير توصيه مي شود :

• مطمئن شويد بار پايدار بوده و به صورت ايمن روي شاخك ها قرار گيرد.
• بار را تا حد ممكن به عقب بياوريد تا تعادل برقرار شود .
• هنگام حركت، بار را تا حد ممكن در سطح زمين نگاه داريد
• همواره باسرعتي برانيد كه بتوانيد بدون بر هم خوردن پايداري ،دستگاه را متوقف كنيد .
• در سطوح لغزنده ،ليز و خيس باسرعت پايين رانندگي كنيد.
• هنگام چرخش در پيچ ها تا حد ممكن سرعت را كم كنيد .
• از رانندگي در سطوح سست و داراي ناهمواري دوري كنيد .

امروزه با پيشرفت هاي حاصله گام هاي زيادي در ايمن سازي و افزايش پايداري اين دستگاه برداشته شده است .از جمله براي افزايش طراحي و روي ( SAS:System of Active Stability ) پايداري ، سيستم هاي جديد الكترونيكي هوشمند مانند سيستم پايداري فعال آن نصب مي شود .

سيستم SAS بر پايه ي 3 نوع تجهيزات شامل كنترل هاي الكترونيكي، 10 حس گر و 3 راه انداز عمل مي كند . كنترل هاي الكترونيكي  سيستم پيام هاي لازم را از حس گرها دريافت نموده و پس از محاسبه و پردازش ،فرامين لازم را به راه اندازها مي دهند و آنها را فعال مي كنند.اين سيستم قادر است پايداري ليفتراك را لحظه به لحظه در وضعيت هاي مختلف پايش كرده و تحت كنترل داشته باشد و به محض قرار گرفتن دستگاه در وضعيت ناپايدار،حسگرهاي پيشرفته ي آن به طور همزمان وضعيت ناايمن را شناسايي كرده و با ارسال پيام به مركز هوشمند كنترل دستگاه ، ليفتراك را در وضعيت پايدار تنظيم مي كنند .

دو سيستم پايدار كننده دستگاه كه در سيستم SAS براي جلوگيري از حوادث مربوطه طراحي و نصب شده اند عبارتند از : متعادل ساز فعال كنترل حركت رو به عقب( براي شناسايي فاكتورهاي گوناگون كه منجر به ناپايداري جانبي مي شوند) و كنترل كننده ي فعال عملكرد دكل(براي شناسايي فاكتورهاي گوناگون كه منجر به ناپايداري طولي مي شوند)،سيستم كنترل زاويه ي كج شدگي رو به جلو و كنترل سرعت كج شدگي رو به عقب .

چون سرعت يكي از عوامل موثر بر پايداري و تصادفات مربوط به ليفتراك مي باشد، بسياري از سازندگان تجهيزات محدود كننده ي سرعت را (در صورت تقاضاي خريدار) روي ليفتراك نصب مي كنند ولي براي ليفتراك هاي برقي،اغلب جزو تجهيزات استاندارد است.

مركز گرانش ليفتراك – Center of Gravity
نقطه اي است اطراف بدنه ي ليفتراك كه وزن جسم به طور يكنواخت در كليه ي جهات توزيع مي شود .مركز گرانش در پايداري و ايمني عمليات كار با ليفتراك نقش مهمي دارد و بايد به خوبي شناسايي و درك شود. زماني كه ليفتراك باري را برمي دارد، ليفتراك و بار داراي مركز ثقل جديدي مي گردند. استحكام ليفتراك بوسيله مركز ثقل آن يا در حالت حمل بار بوسيله مركز ثقل مشترك بار و وسيله ، قابل تعيين است.

براي پايداري ليفتراك نياز است كه مركز گرانش تركيبي،دقيقا در فضاي مثلثي شكل ما بين دو چرخ جلو و محور اكسل فرمان قرار گيرد.

ايمني كار با ليفتراك

زماني كه مركز ثقل جلوتر از اكسل جلو قرار مي گيرد، ليفتراك واژگون مي شود.زماني كه مركز ثقل بيرون از خط و در كنارخطي كه مابين محورهاي كنترل چرخ عقب و اكسل جلو است قرار گيرد، از بغل واژگون مي شود.

ايمني در ليفتراك

مهم ترين عواملي كه روي مركز گرانش ليفتراك و در نتيجه بر پايداري دستگاه تاثيرگذارند عبارتند از :

• اندازه ي بار و وزن آن
• شكل بار
• موقعيت بار
• ارتفاعي كه باربالا برده مي شود
• ميزان كج شدگي رو به جلو يا رو به عقب بار
• فشار باد لاستيك ها
• نيروهاي ديناميك حاصل از حركت ليفتراك(مانند شتاب،ترمز ناگهاني،حركت در سطوح ناهموار و حركات چرخشي )

مركز گرانش درموارد زير حركت مي كند :

– بالا بردن ياپايين آوردن بار
– جلو يا عقب رفتن دكل
– جابجايي ليفتراك
– حركت روي سطح شيب دار

 مركز بار – Load Center

مركز بار عبارتست از فاصله ي افقي لبه ي بار (يا بخش عمودي شاخك ليفتراك) تا خط فرضي كه از مركز ثقل بار مي گذرد. بسياري از ليفتراكها در مركز بار حدود 24 اينچ تنظيم شده اند.

مطابق استاندارد ASME B56.6  2005 ليفتراك هايي تا ظرفيت 3600 KG مركز باردر فاصله  600 ميليمتري تنظيم شده اند و براي ليفتراكهاي با ظرفيت بيش از 3600 KG ، مركز بار در 600 تا 900 و يا 1200 ميليمتري تنظيم مي شوند .

ايمني كار با ليفتراك

روش هاي بار گيري در ليفتراك

به طور كلي 4 روش اصلي براي بار گيري وجود دارد كه بر اساس شرايط و نوع بار انجام مي شود:

  • روش قالبي
  • روش آجري
  • روش فرفره اي
  • و روش بار چيني نامنظم

ايمني كار با ليفتراك مادكو

روش قالبي – (Blok) : معمول ترين روش بار گيري است و به علت ناپايداري رديف هاي بالايي بارهاي چيده شده،بايد بارها را به كمك سيم بكسل،تسمه و ساير روش ها، به طور محكم بست و مهار كرد .

روش آجري  – (Brick)  : بارها مانند آجر چيني ،چيده شده . هر سطح حدود 90 درجه چرخش مي يابند و چون بارها مانند آجر در يكديگر فرو مي روند باعث مهار شدن يكديگر مي شوند.

روش فرفره اي  – (Pinwheel)  : زماني كه نتوان به دليل ناپايداري بار از الگوي آجري استفاده شود ،اين الگو مورد استفاده قرار مي گيرد.

بار چيني نامنظم  – (Irregular Stacking)  : براي بارهاي با شكل هاي نامنظم مانند قالب هاي ريخته گري ،كيسه ها و…. مورد  استفاده قرار مي گيرد و از تكه هاي چوبي ،تخته هاي چندلا يا مقواهاي كلفت بين بارها استفاده مي شود .

حوادث در ليفتراك ها و عوامل موثر بر بروز حوادث

ايمني كار با ليفتراك مادكو

بر اساس بررسي هاي انجام شده و تحقيقات آماري مهم ترين عوامل و خطرات بالقوه اي كه سبب بروز حوادث ناشي از ليفتراك ميشوند عبارتند از :

  • سرعت زياد
  • خطرات هنگام بارگيري
  • حركت در سرازيري و سربالايي
  • ترافيك ساير وسايل نقليه
  • حركت در مسيرهاي باريك و تنگ
  • حركت در سطوح ناهموار
  • فضاهاي كاري كم و كوچك
  • ليفتراك بدون بار
  • دست انداز و موانع موجود
  • اشياي زايد موجود در مسير
  • فشارباد لاستيك ها
  • چرخ هاي كوچك
  • حمل سيلندر هاي محتوي گازهاي قابل اشتعال
  • دود و دمه ي ناشي از سوخت ديزل
  • نشتي مايعات هيدروليك و باتري
  • كار بدون مجوز
  • خطر آتش سوزي
  • خطر برخورد با افراد
  • خطر سقوط افراد از سكوهاي كاري حمل شده توسط ليفتراك
  • خطر سقوط بار روي نفرات
  • خطر واژگوني ليفتراك
  • سر و صدا و ارتعاش
  • خطوط راه آهن موجود درمسير
  • گودال هاي موجود در مسير
  • سطوح لغزنده
  • مركز گرانش خارج از مثلث پايداري ليفتراك

ايمني كار با ليفتراك مادكو

طبق آمار NIOSH بيشترين حوادث ليفتراك ناشي از علل ذيل بوده است :

  •  واژگوني (Tip Over) 
  • برخورد نفر با ليفتراك
  • افتادن بار
  • سوار شدن نفرات روي بار
  • تعمير و نگهداري ضعيف
  • و حوادث هنگام بار گيري مي باشد.

به طور كلي عوامل تاثير گذار بر وقوع حوادث هنگام كار با ليفتراك را مي توان در 5 دسته زير تقسيم بندي نمود :

1 – عوامل مربوط به سازمان دهي و برنامه ريزي كار شامل :

ايمني كار با ليفتراك
– فقدان آموزش صحيح
– سرعت خط توليد و استرس هاي ناشي از آن
– فقدان ابزار آلات و تجهيزات مناسب
– انتخاب ليفتراك نامناسب و راننده براي كار موردنظر
– تعمير و نگهداري نامناسب ليفتراك ها
– عمر مفيد ليفتراك ها
2-  عوامل مربوط به عملكرد و مهارت راننده مانند:

ايمني كار با ليفتراك مادكو
– روش هاي نادرست حركت رو به عقب ليفتراك
– چرخش نامناسب دستگاه
– عدم هشدار دهي مناسب به افراد نسبت به كار كردن ليفتراك در نزديكي آنها
– سوار كردن نفرات غير مجاز روي بار يا ليفتراك
– پارك نادرست ليفتراك
– شوخي ،حركات غير موجه ،رانندگي نابهنجار و نمايشي با ليفتراك
– عدم انجام سرويس درست و به موقع دستگاه
3- عوامل مربوط به طراحي محيط كار مانند:

ايمني كار با ليفتراك مادكو
– راهروها و مسيرهاي باريك
– راهروها و مسيرهاي شلوغ و بي نظم
– شرايط محل بارگيري
– موانع موجود در تقاطع و درهاي ورودي
– ساير شرايط محيطي مانند سر وصدا ،روشنايي كم ،بوهاي نامطبوع،گازهاي سمي و گرد و غبار
4- عوامل مربوط به خصوصيات بار

ايمني كار با ليفتراك مادكو
– انبارش و توده كردن نادرست پالت ها و بارهاي موجود در پالت ها و قفسه ها
– عدم تعمير به موقع پالت ها
– سنگيني بيش از حد بار
– ناپايدار بودن بار يا محدوديت ديد بار به دليل شكل خاص آن
5- عوامل مربوط به شرايط مكانيكي وطراحي دستگاه :

ايمني كار با ليفتراك مادكو
-بد كار كردن فرمان،ترمزها ،كلاچ و سيستم هاي انتقال نيرو و….
-نشتي در سيستم هاي هيدروليك وانتقال
-فقدان تجهيزات ايمني و نامناسب بودن و بد كار كردن آن ها
-نقاط كور و موانع محدود كننده ي ديد راننده
-چيدمان نامناسب كنترل ها و نشان گرها

آموزش رانندگان ليفتراك :

ايمني كار با ليفتراك مادكو
آموزش رانندگان ليفتراك نقش بسيار مهمي در كاهش حوادث مربوط به ليفتراك دارد.به طوري كه شركت هاي بزرگ به اين نتيجه رسيده اند كه براي كم كردن زمان كاري از دست رفته ناشي از حوادث و كم كردن آسيب به اموال و توليد ،افزايش شهرت و اعتبار ،افزايش مهارت رانندگان و در نهايت سود و بازده ي بيشتر ، بايستي توجه بيشتري به آموزش رانندگان مبذول داشت .

طبق آمار اداره ايمني و بهداشت آمريكا  OSHA آموزش رانندگان ليفتراك تا % 70 در كم كردن حوادث مربوطه موثربوده است .

آنچه رانندگان ليفتراك (Forklift Operator) بايد بدانند :

  • فراگرفتن آموزش هاي لازم و داشتن گواهينامه مخصوص رانندگي با ليفتراك
  • مشخص بودن مشخصات ليفتراك در گواهينامه و انجام رانندگي باهمان ليفتراك
  • مشخص شدن تاريخ صدور و انقضاي گواهينامه ليفتراك
  • نصب جدول بار دستگاه (Load Chart) در دسترس راننده به طوري كه راننده هنگام جابجايي بار قادر به خواندن واستفاده از آن باشد . باشد(جدول بار نشان دهنده ي ظرفيت دستگاه در فواصل مختلف از نظر ارتفاع دكل و مركز بار است)
  • شركت رانندگان در كلاس هاي مهارت شغلي و درس آموزي از حوادث گذشته
  • استفاده از كمربند ايمني قبل از شروع به كار
  • سن بيش از 18 سال و برخوردار بودن از قدرت بينايي،شنوايي ،جسماني و رواني مناسب
  • مورد تاييد قرار گرفتن در معاينات قبل از استخدام
  • مهارت كافي داشتن و آشنا بودن با خطرات ليفتراك
  • پذيرفتن مسئوليت ايمني عمليات
  • آشنا بودن با روش هاي مختلف ارزيابي وزن بار
  • ممنوعيت خوردن،سيگار كشيدن، گوش دادن به راديو و موسيقي،استفاده از تلفن همراه در حين كار توسط راننده و نفرات مشغول به كار در كنار ليفتراك
  • استفاده از كلاه و كفش ايمني
  • گزارش دادن هرگونه موارد نايمن و خطرناك حوادث و شبه حوادث به مسئول خود
  • توجه به وضعيت اتصال سه نقطه براي سوار شدن به ليفتراك(يعني هم زمان سه نقطه ازبدن- يك پا و دو دست- در تماس با ليفتراك باشد)
  • عدم به كار گيري ليفتراك بدون تاييد و اجازه مسئول خود
  • دقت به علائم ايمني و هشدار دهنده نصب شده در محل ليفتراك
  • بازديد دستگاه قبل از شروع به كار طبق برگه هاي بازرسي معتبر و توصيه سازنده(لاستيك و فشار باد آن، چراغ ها، تجهيزات هشدار دهنده، سيستم هاي بالا و پايين آوردن، ترمزها، فرمان، سوخت رساني، زنجيرها و كابل ها و…)
  • سالم و بدون موج بودن آيينه ليفتراك براي مشاهده فضاي اطراف و پشت سر خود
  • پرهيز از شوخي با افراد در حين كار
  • آشنا بودن با اصول علائم دستي (Hand Signal) و پيروي و صرفا توجه به علامت هاي فرد علامت دهنده

ايمني كار با ليفتراك مادكو

  • عدم استفاده از ليفتراك هاي معمولي براي جابجايي افراد
  • رعايت كليه نكات ايمني قبل از شروع به كار و هنگام كار

قوانین ایمنی کار با لیفتراک

ايمني كار با ليفتراك مادكو

14 قانون ايمني كار با ليفتراك عبارتند از  :

قانون اول: گواهينامه

كساني كه به عنوان راننده ليفتراك در كارخانه‌هاي صنعتي استخدام مي‌شوند، بايد داراي گواهينامه ويژه رانندگي با ليفتراك باشند. اين گواهينامه بايد در تمام مدت كار همراه راننده باشد.

قانون دوم: بررسي

ايمني كار با ليفتراك مادكو

راننده ليفتراك بايد پيش از شروع به كار و سوار شدن به ليفتراك، كليه قطعات و تجهيزات ليفتراك را مطابق با چك ليستي كه به اين منظور از قبل تهيه شده است، كنترل کرده و در صورت مشاهده هر گونه نقص آن را به سرپرست اطلاع دهد.

قانون سوم: توجه به علايم رانندگي

بازرسان ايمني بايد با بررسي مسيرهاي عبور و مرور وسايل نقليه و انسان‌ها، تابلوها و علايم هشداردهنده و ايمني را در محل مناسب نصب کنند. راننده ليفتراك موظف است به اين علايم توجه كرده و در مسيرهايي كه تردد ليفتراك ممنوع است، رانندگي نكند.

قانون چهارم: پارك صحيح

ايمني كار با ليفتراك مادكو

راننده بايد ليفتراك را در محل مناسب پارک کند و سپس موانعي براي جلوگيري از حركت كردن ناگهاني ليفتراك در مقابل چرخ‌ها قرار دهد.

قانون پنجم: رانندگي صحيح

راننده ليفتراك بايد از حركت كردن، توقف كردن، چرخيدن و يا تغيير مسير دادن ناگهاني اجتناب كند. در صورت رعايت نكردن اين نكات، احتمال بروز حوادثي مانند برخورد با موانع، منحرف شدن و يا افتادن بار بسيار زياد است.

قانون ششم: كفش و دست خيس يا روغني ممنوع

راننده ليفتراك نبايد با دست‌هاي خيس يا روغني و همچنين كفش‌هاي خيس و يا روغني رانندگي كند. در اين صورت احتمال اينکه کنترل فرمان از دست راننده خارج شده و حادثه رخ دهد، زياد است.

قانون هفتم: استفاده نادرست ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

راننده ليفتراك اجازه ندارد فرد ديگري را به وسيله شاخك‌هاي ليفتراك بالا ببرد. فراموش نکنيد که ليفتراك‌ها به اين منظور طراحي نشده‌اند.

قانون هشتم: سوار شدن بر ليفتراك بدون سقف ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

ليفتراك بايد داراي يك كابين راننده با درجه ايمني بالايي بوده و در قسمت سقف آن نيز حفاظ مناسب وجود داشته باشد.

قانون نهم: حمل بار غيرايمن ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

راننده ليفتراك نبايد بارهايي را جابه‌جا كند كه احتمال سقوط شان زياد است. همواره بايد از پالت‌هايي با‌اندازه مناسب براي حمل بارها استفاده کرد. بارها را نبايد به وسيله يك شاخك ليفتراك حمل كرد و همواره بايد مركز ثقل بارها ميان دو شاخك قرار بگيرد.

قانون دهم: حمل بار بيشتر از ظرفيت ليفتراك ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

انواع ليفتراك‌ها براي حمل بارهايي با وزن‌هاي مشخص طراحي شده‌اند. چنانچه از يك ليفتراك با ظرفيت سه تن براي حمل باري به وزن چهار تن استفاده شود، احتمال بروز حادثه بسيار زياد است. براي جلوگيري از چنين وقايعي لازم است وزن بارها به طور تقريبي مشخص شوند.

قانون يازدهم: راندن روي سطوح لغزنده ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

در مواقع بارندگي و يا پاشيدن روغن، سطح مسيرهاي عبور و مرور لغزنده است. در چنين مواقعي و به خصوص در شيب‌ها كنترل ليفتراك بسيار سخت مي‌شود و احتمال بروز حادثه بسيار زياد است.

قانون دوازدهم: ايستادن زير بار معلق ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

راننده ليفتراك نبايد به افراد ديگر اجازه دهد تا از زير بارهايي كه توسط ليفتراك بالا رفته‌اند، عبور کنند و يا در آنجا توقف داشته باشند. ممكن است به هر علتي بار سقوط كند و موجب مرگ يا جراحت شديد براي افراد شود .

قانون سيزدهم: بالا بردن بار سنگين‌تر از ظرفيت ليفتراك ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

در قانون يازدهم گفتيم که حمل بار‌هاي خيلي سنگين ممنوع است. قانون سيزدهم نيز مي‌گويد بالا بردن بار خيلي سنگين نيز ممكن است باعث شود ليفتراك به سمت جلو خم شده و ايجاد حادثه كند.

قانون چهاردهم: بيرون پريدن هنگام چپ شدن ليفتراك ممنوع

ايمني كار با ليفتراك مادكو

راننده ليفتراك نبايد هنگامي‌كه به هر علتي ليفتراك چپ مي‌شود به سمت بيرون حرکت کرده يا خود را پرت كند. در اين مواقع بهتر است با جمع كردن زانوها و فروبردن سر به پايين و ميان دست‌ها، در كابين بماند

 

ايمني عمومي ليفتراك ها :

1-  از بکار انداختن لیفتراکی که دوره آموزش آن را فرا نگرفته اید و مجاز به راندن آن نیستید خودداری کنید .

2- به ظرفیت مجاز حمل بار ایمن با  لیفتراک توجه نمایید  S.W.L /W.L.L.

3- از روی کابلها و شلنگها در صورتی که  حفاظ ندارند عبور نکنید.

4- در هنگام حرکت بدون بار ارتفاع شاخکها از زمين حداقل 150 میلی متر باشد.

5- لیفتراک یک اتومبیل مسابقه نیست لذا با سرعت مجاز حرکت نمائید (حداکثرسرعت مجاز 5KM)

6- شاخکها را تماما زیر بار داخل نمائید و مواظب شاخکهای بیرون آمده از طرف دیگر باشید.

7- هیچ کدام از اعضا بدن را از محدوده اتاقک لیفتراک بیرون نبرید.

8 –  اجازه ندهید افراد غیر مجاز دستگاه را روشن کرده و آنرا جابجا نمایند .

9 –  اجازه ندهید کسی زیر شاخکهای بالا برده شده بایستد و تردد نماید.

10 – دستها ، پاها و سر خود را بین قطعات متحرک لیفتراک و سایر خودروها قرار ندهید.

11- اجازه ندهید اشخاص روی شاخکها سوار شوند.

12- با لیفتراک به طرف اشخاصی که در نزدیکی دیوار هستند حرکت ننمائید زیرا ممکن است راه فرار نداشته باشند.

13- سوار نمودن افراد ونفرات روی لیفتراک ممنوع است .

14-  در زمین های شیب دار از انبار کردن پالت ها جلوگیری نمائید.

15- برای حمل یک بار همزمان از دو لیفتراک استفاده نکنید.

16- از ترمز ناگهانی برای تخلیه بار بپرهیزید.

17- مطمئن شوید که بار به درستی روی شاخکها قرار گرفته وپایداری لازم را برای جابجایی دارد .  

18 – مسیر حمل بار را از نظر باز وخلوت بودن وموانع احتمالی بررسی نمایید .

19 – جایی که بار را بر روی آن قرار می دهید پایداری واستحکام لازم را داشته باشد .

20- لیفتراک را در مقابل تجهیزا ت  ،تابلوهای برق و پله های فرار پارک ننماید.

21-  بارهای نوسان دار را بیش از 300MM از زمین بلند نکنید.

22 –  در هنگام حمل مخازن حاوی مایعات هر قدر ممکن است  نزدیک زمین و بسیار آهسته حرکت نمائید.

23- راننده ليفتراك بايد از وسایل ایمنی نظیر کفش ،کلاه و دستکش ایمنی استفاده نماید .

24-راننده ليفتراك بايد از نظر شنوایی وبینایی کاملا سالم باشد .

25- راننده ليفتراك بايد گواهینامه لازم را داشته باشد .

26 – مطمئن شوید کف محلی که روی آن کار می کنید استحکام ومقاومت لازم را داشته باشد .

27 – در سر پیچ ها ونقاط کور حتما از بوق استفاده نمایید .

28 – چراغ هشدار دهنده گردان  لیفتراک سالم وروشن باشد .

29 – در زمان واژگونی لیفتراک در داخل دستگاه بمانید وبه بیرون نپرید.

30- همیشه فاصله ایمن را با دستگاهها،تجهیزات برقی ،تجهیزات گازی و…رعایت کنید .

31- لیفتراک برای کشیدن اجسام طراحی نشده پس چیزی را با آن نکشید.

32- در سرپایینی ها هنگامی که بار دارید با دنده عقب حرکت نمایید.

33 – هنگام حرکت سعی نمایید بدون کمترین ویراژ و انحراف بی مورد حرکت کنید

34 – وقتی بار حجیم و بزرگ دارید با دنده عقب حرکت نمایید .

35- در موقع سوار و پیاده شدن از دستگیره وپله مربوطه استفاده نماییدبررسی نمایید .

36 – سعی نکنید: لیفتراک را خودتان تعمیر نمائید خصوصا وقتی لیفتراک گرم است.

37 – از حمل مواد قابل اشتعال توسط لیفتراک پرهیز نمائید.

38 – در موقع فعالیت لیفتراک هیچکس بین دکل و بدنه قرار نداشته باشد.

39 – حتما کپسول اطفاء حریق در لیفتراک داشته باشید .

40- یادتان باشد که برای دیدن عقب به آینه بغل اکتفا نکنید با چشم خود عقب  را ببنید .

نكات ايمني قبل از ترك ليفتراك :

1- شاخکها روی زمین ،ترمزدستی کشیده و اهرمها درحالت خلاص قرارگرفته و موتور خاموش گردد.

2 – قبل از جلو آوردن دکل ترمز کنید.

3 – به آرامی در جلوی قفسه (انبارش) توقف نموده و ترمز دستی را بکشید و بعداز آوردن دکل به حالت عمودی بار را تا ارتفاع مورد نظر برروی محل مورد نظر بالا ببرید.

4 – بار را دقیقا از مرکز آن بلند کنید وپس از اطمینان از تعادل جابجا نمایید .

5 – کف محلی که لیفتراک در آن کار میکند حتما بایستی صاف ،عاری از سنگ و…باشد .

بازديد هاي روزانه ليفتراك ها :

قبل ازراه اندازی ليفتراك ،موارد ذيل را بررسي نمائيد :

  • وضعیت تایرها
  • پربادبودن تایرها(درتایرهای بادی)
  • تجهیزات مربوط به اخطار و ایمنی
  • چراغ ها
  • باتری
  • کنترل ها
  • سیستم های tilt(کج کننده) و بالابرنده
  • چنگال ها و سایر ابزار بارگیری
  • زنجیرها و کابل ها
  • کلیدهای محدودکننده
  • ترمزها
  • نحوه راندن
  • سیستم(های)سوخت

 

 

error: Content is protected !!
Don`t copy text!