maddco-logo-2023

آتش نشانی

آتش سوزي
حريق

حریق و آتش‌سوزی

سالانه ساختكمانهاي مسكوني ، بهداشتي و درماني زيادي طعمه حريق و آتش سوزي مي شوند و برخي از اين موارد منجر به فجايع انساني بزرگي مي گردند كه با اجرا و نگهداري صحيح و اصولي سيستم هاي آتش نشاني مي شد از بسياري از اين حوادث جلوگيري نمود

تاریخچه‌ی حریق

امپدوكلس دانشمند يوناني در نظريه‌ی عناصر اربعه ابراز داشت كه جهان از چهار ماده يا عنصر تشكيل شده و اين چهار عنصر كه او آن‌ها را بنیان تشکیل‌دهنده‌ی تمامی مواد موجود در جهان مي‌دانست عبارت بودند از:

خاك

هوا

آب

آتش

افلاطون عقيده داشت اجسام مختلف همگي از عناصر اربعه تشكيل شده‌اند‌. آتش براي اجسام سماوي و ملكوتي، هوا براي پرندگان و آب براي آبزيان و خاك برای دیگر موجوداتی که در خشکی زندگی می‌کنند. ارسطو نيز به نظريه‌ی عناصر اربعه عقيده داشت. او در خصوص اين كه چرا آتش هميشه رو به بالا زبانه مي‌كشد، چنين پاسخ مي‌داد: «جايگاه طبيعي شعله‌ی آتش در فلكي بر فراز ماست، آتش رو به بالا زبانه مي‌كشد؛ چون مي‌خواهد به سراي طبيعي خود بازگردد.» اين عقايد همچنان ادامه داشت تا اواسط قرن هفدهم كه با پيشرفت علم، نظريه‌ی عناصر اربعه مردود شد. اما درك اين كه آتش واقعا چيست به قرن هفدهم و هجدهم در زمان پيدايش علم شيمي باز مي‌گردد.

رابرت هوك عقيده داشت در هوا يك حلال وجود دارد كه موجب احتراق مي‌شود. او مدعي بود؛ چون شوره باروت در آب مي‌سوزد، بايد داراي چيزي باشد كه در هوا هم موجود است.

جان ميو در سال ١٦٧٩ میلادی ضمن آزمايشي نشان داد كه هم در تنفس و هم در احتراق، چيزي از هوا مصرف می‌شود.

يوهان بشر اقتصاددان و شيمي‌دان آلماني در سال ١٦٦٩ میلادی با چاپ كتابي به نام فيزيك زيرزمين، نتايج مطالعات خود را در زمينه‌ی شيمي فلزات و کانی‌ها منتشر كرد. بشر تمام كاني‌ها و فلزات را مركب از سه كيفيت مي‌دانست. جزء شفاف قابل تبديل به شيشه، ترامركوراليس يا جزء سبك و فرار و تراپينگوييس جزء آذرين، چرب و قابل احتراق است. او عقيده داشت، موادي كه قابل احتراق هستند، تراپينگوييس دارند.

گئورگ اشتال پزشك آلماني نظرات بشر را دنبال كرد. او به جاي ترامركوراليس، نظریه‌ی فلوژيستون را معرفي كرد. طبق اين نظريه، اجسام قابل اشتعال فلوژيستون دارند كه هنگام  اشتعال، اين ماده از جسم مي‌گريزد.

با ابراز نظریه‌ی فلوژيستون، مطالعه‌ی احتراق و گازها هم‌چنان توسط شيمي‌دان‌ها دنبال شد.

در اين زمينه جوزف بلك، مهم‌ترين پژوهش‌ها را انجام داد. بلك پزشك جواني بود كه برای بررسی برخي روش‌هاي درماني، آزمايش‌هايي را انجام مي‌داد. وي ضمن يكي از اين آزمايش‌ها دريافت که هوا يك ماده واحد نيست؛ بلكه از بيش از يك ماده تشكيل مي‌شود. او نظریه‌ی خود را در سال ١٧٥٦ منتشر كرد.

هنري كاونديش، پژوهش‌هايي انجام داد تا مواد تشكيل دهنده‌ی هوا را شناسايي كند. او دريافت كه از تأثير اسيد بر روي فلز، هواي قابل اشتعال آزاد مي‌شود و نتيجه گرفت كه اين هوا از خود فلز سرچشمه مي‌گيرد.

كاونديش در سال ١٧٦٦ میلادی ضمن انتشار نتايج پژوهش‌هاي خود، اين هوا را هواي قابل اشتعال ناميد، در واقع بر مبناي نتايج او سه نوع هوا وجود داشت هوا، هواي ثابت و هواي قابل اشتعال، جوزف پريستلي براي پيگيري اين موضوع دست به انجام آزمايش‌هاي مختلفي زد .

وي ضمن اين آزمايش‌ها، هواهاي مختلف، از جمله هواي شوره‌اي، هواي فلوژيستوني، هواي اسيدي و هفت هواي ديگر را فراهم كرد. او ضمن آزمايش‌هاي ديگري دريافت كه در اثر تنفس، از حجم هوا به ميزان يك پنجم كاسته مي‌شود. همچنين وي كشف كرد كه گياهان مي‌توانند هوايي را كه يك موش تنفس كرده و يا هوايي را كه سوختن يك شمع تغيير داده، احيا كنند.

وي در سال ١٧٧٤ میلادی با استفاده از نور آفتاب كه توسط يك ذره بين متمركز شده بود، اكسيد قرمز جيوه را حرارت داد. در نتيجه هوايي بي رنگ به دست آورد؛ كه گرچه در آب حل نمي‌شد ولي شمع در آن با درخشش بسياري مي‌سوخت. اين را می‌توان مهم‌ترين كشف پريستلي ناميد.

او اين هوا را هواي بي فلوژيستون شده ناميد. در سال ١٧٨١ میلادی او مخلوطي از هواي قابل اشتعال و هواي بي فلوژيستون شده را در يك بطري با جرقه‌اي منفجر ساخت و در نتیجه‌ی اين كار شبنم به دست آورد. در اين مورد او فقط اظهار داشت: وقتي فلوژيستون مي شود، رطوبتش را نگه مي‌دارد. بعدها كاونديش اين آزمايش را تكرار كرد و متوجه شد شبنم همان آب خالص است. بر اين مبنا نتيجه گرفت كه هواي بي فلوژيستون شده در واقع چيزي به جز آب بي فلوژيستون شده نيست. اكنون، رابطه‌اي ميان آب و اجزاي هوا پيدا شده بود‌؛ اما تصوير كلي هنوز مبهم بود .

لازم به یادآوری است که قبلا در سال 1772 میلادی، يك داروساز سوئدي به نام كارل شيل مدعي شده بود كه هوا دو نوع است. يك نوع كه به احتراق كمك مي‌كند (هواي محرق) و نوع ديگر كه از احتراق جلوگيري مي‌كند. نتايج كار شيل تا سال ١٧٧٧ و ترجمه‌ی انگليسي آن تا سال 1780 انتشار پیدا نکرد.

به هرحال، سرانجام اين لاوازيه بود كه مسأله را حل کرد. آنتوان لوران لاوازيه ابتدا با كوشش فكري بسيار نظریه‌ی فلوژيستون را مردود شناخت و به دور افكند. سپس كشف كرد هوا مركب از لااقل دو گاز با اوزان متفاوت است. وي درسال ١٧٧٩ میلادی ادعا كرد قسمت قابل احتراق هوا، جزء تشکیل‌دهنده‌ی همه‌ی اسيدها است. او اين گاز را اكسيژن، تركيب آن را با اجسام اكسيد و اين فرآيند را اكسيداسيون ناميد.

نگاهی به حوادث آتش‌سوزی رخ داده

آتش یکی از عناصر چهارگانه زمین است که هر وقت صحبت از آن می‌شود، ما را به یاد صحنه‌های دلخراش و زبانه کشیدن شعله‌های مهیب در ساختما‌ن‌ها و انبارها و … می‌اندازد. طبق آمارهای موجود سالانه حدود 180 هزار مورد آتش‌سوزی در کشور اتفاق می‌افتد که متاسفانه در این حوادث برخی از هموطنان عزیز جان خود را از دست می‌دهند و سرمایه‌های زیادی نیز طعمه حریق گشته و نابود می‌شود که یک از تلخ ترین و بارزترین حوادث آتش سوزی چند سال اخیر حادثه حریق ساختمان پلاسکو تهران بوده‌است که متاسفانه چندین نفر از آتش‌نشانان عزیز کشورمان جان خود را در این حادثه از دست دادند.

این آمار بالای حوادث فقط مربوط به کشور ما نیست و با نگاهی به حوادث مشابه در کشورهای دیگر می بینیم که چطور این موهبت الهی گاهی می‌تواند دردسرساز باشد و علاوه بر تلفات انسانی، سرمایه‌های هنگفتی را به باد بدهد.

طبق آمار انجمن حفاظت در برابر حریق (NFPA) تعداد 1331500 فقره آتش سوزی در سال 2010 میلادی درکشور آمریکا رخ داده که شامل 3120 نفر تلفات جانی، 17720 نفر مجروح و 6/11 میلیارد دلار خسارت مستقیم بوده‌است.

  • سوختن ده هزار خانه در شهر قسطنطنیه در سال 1750 میلادی، پانزده هزار خانه در مسکو در سال 1756 و هجده هزار خانه در شیکاگو در سال 1871 نیز از آمارهای تکان دهنده‌ی موجود می‌باشد.

همچنین آلودگی‌های وسیع و گسترده‌ی هوا ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها که هر ساله در گوشه و کنار دنیا اتفاق می‌افتد نیز بسیار مهم است.

به راستي كه ديكته‌ی نانوشته، غلط ندارد. علي‌رغم تمام سعي و تلاشي كه انسان‌ها جهت جلوگيري از وقايع ناخواسته ناشي از خطاها و عدم آگاهي‌ها انجام مي‌دهند، مع‌الوصف حادثه‌ها قطعا رخ مي‌دهند.

  • قانون مورفي نیز بر اين باور است كه «هر اشتباهي، ممكن است به وجود آید».
  1. لذا جهت کنترل حداکثری ریسک‌های حریق در هر مجموعه، چاره‌ای جز
  2. تجهیز اماکن به سیستم‌های کشف و اعلام حریق و همچنین سیستم‌های اطفای حریق وجود ندارد.
  3. همچنین آموزش نحوه‌ی استفاده از تجهیزات موجود یک رکن اساسی در بالابردن کارایی تجهیزات و سامانه‌های منصوبه است.
  4. ضمنا فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی پیش‌گیری از حریق با استفاده از برنامه‌های آموزشی مرتبط
  5. تجهیز مجموعه به علائم هشداری
  6. مشخص نمودن راه‌های خروج اضطراری

و اقدامات دیگری که می‌توان در این حوزه انجام داد، همگی در پیش‌گیری از بروز حوادث آتش‌سوزی و یا کنترل سریع آن‌ها در فاز اولیه و در نتیجه کاهش تلفات مالی و جانی ناشی از آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مجموعه‌ی مادکو این اطمینان را به شما می‌دهد که با ارائه‌ی خدمات با کیفیت و متمایز بر پایه‌ی اصول مهندسی و اخلاق حرفه‌ای به عنوان یک مشاور تخصصی در کنار شما خواهد بود.

حریق چیست؟

حریق یا آتش‌سوزی در واقع یک سری واکنش‌های شیمیایی حرارت‌زا همراه با اکسیداسون سریع در مواد سوختنی است که با تولید گرما و شعله و محصولات جانبی دیگری از جمله دود می‌باشد.

در همه جای دنیا مثلث حریق واژه‌ی آشنایی است که همان هرم حریق است و شامل اجزای لازم جهت شروع آتش سوزی و گسترش آن است که عبارتند از: گرما، ماده‌ی سوختنی و هوا. امروزه یک وجه دیگر نیز به آن اضافه گردیده است که همان واکنش‌های زنجیره‌ای است.

امروزه درتمام دنياي متمدن جهت تبادل اطلاعات و افكار در خصوص مسائل آتش‌نشاني رابطه‌ی كامل موجود است و نشان مخصوص آتش كه عبارت از يك مثلث است براي كليه‌ی آتش‌نشاني‌هاي دنيا شناخته‌شده و تقریبا به صورت نشان بين‌المللي در آمده است.

مثلث حريق
اجزاء اصلي جهت ايجاد حريق و آتش سوزي

1- هوا (اکسیژن):

حداقل تراکم اکسیژن لازم در هوا برای آتش‌گیری 16% می‌باشد. بیشتر حریق‌ها در 15% اکسیژن هم تا حدودی برقرار می‌باشند. برخی مواد هم مانند اکسید‌های آلی نیز در حین حریق بخشی از اکسیژن مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند که برای کنترل این گونه حریق‌ها اقدامات ویژه لازم است.

2- مواد سوختنی:

تمام موادی که به نحوی قابلیت تجزیه و اکسیداسیون گرما زا را دارند به عنوان ماده‌ی سوختنی شناخته می‌شوند. این مواد می‌توانند ماهیت جامد، مایع، گاز با منشأ طبیعی یا مصنوعی داشته‌باشند. همچنین سرعت سوختن یا گسترش شعله در مواد مختلف متفاوت است.

3- حرارت:

برای شروع هر آتش‌سوزی و ادامه‌ی آن حتما نیاز به درجه‌ی حرارت و گرمای کافی است؛ حتی در مواقعی که حریق شروع شده باشد. اگر حرارت کاهش یابد، دامنه‌ی حریق محدود و بالاخره خاموش می‌شود.

جهت مطالعه‌ی بیشتر در مورد تعاریف و اصطلاحات حریق و آتش‌نشانی و نیز علل و شرایط بروز حریق، عوامل مؤثر بر گسترش و شدت حریق، دسته‌بندی انواع حریق، روش‌های اطفای حریق، انواع خاموش کننده و هر آن‌چه شما نیاز دارید را می‌توانید در صفحه‌ی اصول و مباني حريق مطالعه کنید.

سازمان‌های متولی آتش‌نشانی – ملی و بین المللی

ارگان‌های قانون گذار و متولی پیش‌گیری و کنترل حریق در ایران عبارتند از: مرکز تحقیقات وزارت کار وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های آتش‌نشانی وابسته به شهرداری. همچنین سازمان ملی استاندارد به عنوان مرجع تدوین استانداردهای تخصصی در این حوزه را به عهده دارد که تاکنون استانداردهای بسیاری از قبیل استاندارد سیستم‌های کشف و اعلام حریق ساختمان‌ها، استاندارد حفاظت از سوابق در برابر آتش‌سوزی، استاندارد خاموش‌کننده‌های دستی، استاندارد شیرهای آتش‌نشانی و … را تدوین‌ کرده‌است.

در سطح بین‌المللی نیز انجمن حفاظ از حریق آمریکا (National Fire Protection Association) به عنوان اصلی ترین مرجع در این حوزه در سال 1895 میلادی در بوستون ماساچوست آمریکا تشکیل شد و با دارا بودن 260 کمیته تخصصی و 8800 نفر عضو اقدام به تدوین گایدلاین و راهنمای مورد نیاز در کلیه‌‌ی مسائل مربوط به آتش‌نشانی می‌نماید که هر دو تا 5 سال یک‌بار هم به روز رسانی می‌شود. علی‌رغم این‌که کدها و فایل‌های تدوین شده توسط NFPA راهنما هستند؛ هرچند به دلیل کامل بودن اطلاعات علمی نقش استاندارد را بازی می‌کنند و به عنوان مرجع در بسیاری از کشورها مرجع قرار گرفته‌اند.

برخی از کدهای NFPA به شرح ذیل است که شرکت مادکو سعی دارد به زودی فایل ترجمه شده‌ی این کدها را جهت استفاده‌ی علاقه‌مندان در صفحه‌ی کدها و استانداردهای انجمن حفاظت از حریق –  NFPA همین سایت در اختیار شان قرار دهد:

برخی از کدهای NFPA

NFPA 1 کدهای پیش‌گیری از حریق
NFPA 3 استاندارد آزمایش‌های یکپارچه پیش‌گیری از حریق و سامانه‌های ایمن زندگی
NFPA 10 استاندارد خاموش‌کننده‌های قابل حمل
NFPA 11 استاندارد فوم های کم، متوسط و پر توسعه
NFPA 11A استاندارد فوم های متوسط و پر توسعه
NFPA 11C استاندارد تجهیزات سیار و متحرک فوم
NFPA 12 استاندارد سیستم های خاموش کننده دی اکسید کربن
NFPA 13 استاندارد نصب سیستم‌های اسپلینکر
NFPA 14 استاندارد نصب شلنگ‌ها و هیدرانت‌های آتش‌نشانی
NFPA 15 استاندارد سیستم های پاشش آب
NFPA 30 دستورالعمل مایعات قابل اشتعال و احتراق
NFPA 31 استاندارد نصب تجهیزات نفت سوز
NFPA 33 استاندارد استعمال اسپری که در مواد قابل اشتعال و احتراق به کار می رود.
NFPA 36 استاندارد کارخانه های استخراج حلال ها
NFPA 40 استاندارد ذخیره و کار با فیلم های نیترات سلولزی
NFPA 42 استاندارد انبار پلاستیک های پیروکسی لین
NFPA 45 استاندارد حفاظت از حریق در آزمایشگاه های شیمیایی
NFPA 46 توصیه های ایمنی برای انبار نمودن تولیدات

NFPA 1 : کدهاي پیشگیری از حریق


NFPA 3 : استاندارد تست های یکپارچه پیشگیری از حریق و سیستم های ایمن زندگی


NFPA 10 : استاندارد خاموش کننده های قابل حمل


NFPA 11 : استاندارد فوم های کم، متوسط و پر توسعه


NFPA 11A : استاندارد سیستم فوم های متوسط و پرتوسعه


NFPA 11C : استاندارد تجهیزات سیار و متحرک فوم


NFPA 12 : استاندارد سیستم های خاموش کننده دی اکسید کربن


NFPA 13 : استاندارد نصب سیستم های اسپلینکر


NFPA 14 : استاندارد نصب شلنگ ها و هیدرانتهای آتش نشانی


NFPA 15 : استاندارد سیستم های پاشش آب


NFPA 30 : دستورالعمل مایعات قابل اشتعال و احتراق


NFPA 31 : استاندارد نصب تجهیزات نفت سوز


NFPA 33 : استاندارد استعمال اسپری که در مواد قابل اشتعال و احتراق به کار می رود.


NFPA 36 : استاندارد کارخانه های استخراج حلال ها


NFPA 40 : استاندارد ذخیره و کار با فیلم های نیترات سلولزی


NFPA 42 : استاندارد انبار پلاستیک های پیروکسی لین


NFPA 45 : استاندارد حفاظت از حریق در آزمایشگاه های شیمیایی


NFPA 46 : توصیه های ایمنی برای انبار نمودن تولیدات


همچنین اداره‌ی حریق آمریکا (USFA) به عنوان یک اداره دولتی در کشور آمریکا متولی امور آتش‌نشانی به حساب می‌آید. حال پس از مطالعه‌ی واژگان آتش‌نشانی و شناسایی انواع حریق و علل بروز آن و آشنایی با سازمان‌ها و مراجع قانون گذار و ناظر در این حوزه، بهتر است با تجهیزات و سیستم‌های آتش‌نشانی آشنا شوید که عبارتند از:

سیستم های کشف و اعلام حریق

از آنجایی که دقایق اولیه شروع حریق دارای اهمیت زیاد و حیاتی می‌باشد، از طرفی عوامل ایجاد حریق نیز بسیار متنوع بوده و همچنین در تمامی ساعات شبانه روز امکان بروز آن می‌رود، لذا امروزه سیستمهایی ایجاد گردیده است که می‌تواند در لحظات اولیه حریق آن را شناسایی کرده و مراتب را به یک مرکز کنترل ارسال نموده و از آن طریق بلافاصله ، توسط آژیر ، به ساکنین اعلام کند و یا با وسیله تلفن به مراکز آتش نشانی و افراد مسئول خبر دهد.

در صفحه سیستم های کشف و اعلام حریق همین سایت می توانید اطلاعات کاملی در این حوزه از جمله انواع سیستم های اعلام حریق اتوماتیک ، تجهیزات و المانهای سیستم های اعلام حریق ، انواع خطاها در این سیستم ها و نحوه رفع آنها و… را مطالعه فرمائید .

سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک

هنگام بروز حریق سرعت توسعه شعله به صورت نمایی افزایش پیدا می کند به همین دلیل اطفاء سریع موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارات می گردد . جهت ایمن سازی نقاط مختلف خطر خیز مانند سالن های تولید ، انبارهای نفت و گاز و پتروشیمی ، پالایشگاه های نفت و گاز ، ایستگاه های تقویت فشار گاز ، ماشین آلات خطوط تولید ، سالن تأسیسات ، تابلوهای برق ، تونل های کابل و رایز ها و سینی کابلها ، اتاقهای آسانسور و تابلوهای کنترل مربوطه ، اتاق کنترل و تجهیزات کنترلی و مخابراتی و دیتا و . . .

همچنین در محیط هایی که ماشین آلات ، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی ، خودرو ، سوخت و . . . نیز وجود دارد همیشه خطر حریق وجود دارد . این حریق ها باید با مواد اطفاء کننده مؤثر خود خاموش گردند به گونه ای که آسیب های مضاعف از سوی ماده اطفاء کننده به تجهیزات و ماشین آلات وارد نگردد .

لذا طراحی و نصب سیستم های اطفاء حریق دستی و اتوماتیک جزء لاینفک همچین مکانهایی می باشد که طبق الزامات قانونی نیز لازم الاجرا می باشد . در این میان چگونگی انتخاب و تجهیز اماکن به سامانه های اطفاء حریق از لحاظ طراحی نقشه های مربوطه ،انتخاب مشاور ذیصلاح ، انتخاب پیمانکار و نوع انعقاد قرارداد ، نحوه انتخاب تجهیزات دارای تاییدیه و نحوه نصب تجهیزات  بصورت استاندارد مقوله بسیار مهم و حیاتی می باشد چرا که در صورت عدم توجه به موارد گفته شده نتیجه ای جزء اجرای یک سیستم گرانقیمت فاقد کارآیی که در مواقع لزوم بتوان به آن اطمینان کرد نخواهد داشت .

ما درمجموعه مادکو در خدمات خود در حوزه آتش نشانی و حریق تمام تلاش خود را کرده ایم که با ارزیابی ریسکهای حریق در مجموعه ها ، محاسبات دقیق مهندسی ،  استفاده از بهترین متریال و تجهیزات ، بکارگیری بهترین نفرات و تیم های نصب ، گارانتی و خدمات پس از نصب و تمرکز بر رضایت مشتریان و کارفرمایان طبق خط مشی شرکت در ایزو مدیریت کیفیت (ISO 9001) متمایز باشیم .

اگر مایلید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمائید لطفا روی لینک سیستم های اطفاء حریق کلیک نمائید .

سیستم های آتش نشانی اتاقهای سرور

امروز بعلت رشد سریع تکنولوژی و استفاده بسیار زیاد از اسناد الکترونیک  به شکل دیتا و اهمیت بسیار زیاد این اسناد برای شرکتها و سازمانها اکثر آنها اقدام به راه اندازی مراکز دیتا سنتر یا همان اتاق های سرور نموده اند .اتاق هاي سرور از طرفی به دلیل هزینه بالای نصب و راه اندازی و همچنین نگهداری و از طرفی به دلیل اهمیت حیاتی دیتا ها و اطلاعات ذخیره شده در آنها حساسيت بالايي براي اكثر كارفرمايان دارند، لذا جهت حفظ آنها از هرگونه آسیب از جمله حریق و آتش سوزی جهت حفظ ايمني و حفاظت معمولا سعي مي كنند كه از مرغوبترين و بروزترين تكنولوژي ها در اين فضاها استفاده كنند.

جهت آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص ایمنی اتاقهای سرور در برابر حریق به صفحه سیستم های آتش نشانی اتاقهای سرور مراجعه فرمائید .

سیستم های اطفاء حریق دستی و انواع کپسولها

ﺧﺎﻣﻮش ﮐﺮدن آﺗﺶ ﺳﻮزی در ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺷﺮوع آن ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺻﺪﻣﺎت ﺟﺎﻧﯽ و ﺧﺴﺎرات ﻣﺎﻟﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺴﺰاﯾﯽ دارد؛ در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﺎ وﺳﯿﻠﻪ ای ﻣﻨﺎﺳﺐ و در ﻫﻨﮕـﺎم و زﻣﺎن ﻣﻘﺘﻀﯽ ﺣﺮﯾﻖ را اﻃﻔﺎء و از ﺗﻮﺳﻌﻪ آن ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻧﻤﻮد ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻫﺪاف ﻓـﻮق ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺻﺪﻣﺎت ﺟﺎﻧﯽ و ﺧـﺴﺎرات ﻣـﺎﻟﯽ در اﺛـﺮ آﺗـﺶ ﺳـﻮزی اﺳـﺖ ﻧﺎﯾـ ﻞ ﻣﯽﮔﺮدد. ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﯽ ﺗﻮان از ﺧﺴﺎرات و زﯾﺎنﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﻃﺒﻖ آﻣﺎرﻫـﺎی ﻣﻮﺟـﻮد ﺑﻪ اﻣﺎﮐﻦ ﻣﺨﺘﻠﻒ وارد ﻣﯽ ﺷﻮد ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻧﻤﻮد   ﺑـﺮای اﯾـﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﺷـﺮﮐﺘﻬﺎ و ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠـﺎت زﯾﺎدی در اﮐﺜﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ اﻗﺪام ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ وﺳﺎﯾﻞ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺣﺮﯾﻖ ﻧﻤﻮده اﻧﺪ، ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎ، وﺳﺎﯾﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧـﺎص ﺑـﺮای ﻫـﺪف ﻓـﻮق ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ﻗـﺮار ﻣﯽ  ﮔﯿﺮد؛ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻣﺮوزه از آﻧﻬﺎ ﺧﺎﻣﻮش ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎی آﺗﺶ ﯾﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد و در ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﮐﭙﺴﻮﻟﻬﺎی آﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﻧﺎﻣﮕﺬاری ﺷﺪه اﻧﺪ.

در صفحه سیستم های اطفاء حریق دستی و انواع کپسولها  هر آنچه درباره كپسولهاي آتش نشاني مورد نيازتان است قرارداده شده است  .

فایرباکس ها

در مقوله آتش نشانی و اطفاء حریق یکی از چالش ها و مسائل مهم منابع تامين آب و نحوه تامين آب مورد نياز براي مواقع اضطراري و اطفاء حریق می باشد اما نكته قابل توجه این است که ما در مرحله طراحی بايد بدانيم كه منابع آب مورد نياز در مواقع ضرورت در كدام محل وجوددارد وراههاي دسترسي به آن منابع را از قبل مشخص نموده باشيم .بطور اجمال منابع آب شامل : رودخانه ، چاه ، استخر ، هيدرانت فاير باكس و فایرهورزيل می باشد كه دراجراي يك طرح مناسب براي پيشگيري و یا اطفاء حریق بايد منابع را شناسائي نمائيم

يكي از ابزارهاي مهم ومورد نياز در ساختمانها وانبارهاي بزرگ فاير باكس و فایر هوزريل است. هردو سيستم يادشده (هوزريل و فاير باكس) از از بخش های مهم سیستم اطفاء حریق دستی مي باشند. ديگر اينكه مي توان اين دو سيستم را نيز جزء منابع تامين آب نام نهاد .

سعی کرده ایم در بخش سیستم های اطفاء حریق دستی و انواع کپسولها  هرانچه مورد نیازتان است قرار دهیم .

fire truck
خودروهاي آتش نشاني

خودروهای آتش نشانی

خودروهای آتش نشانی دارای انواع مختلف و اندازه های متفاوت بوده که هر کدام برای ماموریت خاصی استفاده می شوند .وجه مشترک همه آنها رنگ قرمز و مجهز بودن به رادیوی بیسیم ، آژیر و بلندگو می باشد . در ذیل انواع خودروهای آتش نشانی و شرح مختصری از هرکدام جهت آشنایی بیشتر شما مخاطبین عزیز قرار داده شده است :

خودروی فرماندهی حريق :

خودروي فرماندهي حريق
خودروي فرماندهي حريق

فرماندهان عملیات های اطفاء حریق از این خودرو بعنوان مرکز فرماندهی و اتاق هدایت نیروها استفاده می کنند که دارای امکانات ویژه ارتباطی ، انواع نقشه ها و وسایل اداری می باشند .

خودروی ویژه تجهیزات :

خودروهاي ويژه تجهيزات آتش نشاني
خودروهاي ويژه تجهيزات آتش نشاني

از این خودرو جهت پشتیبانی و تدارکات استفاده می شود و دارای امکانات و تجهیزات تخصصی شامل تجهیزات نور و روشنایی، انواع کپسولهای اطفاء حریق ، نردبا کشویی ، پودر زاپاس ، کف زاپاس ، لباس ضد حریق ، تجهیزات تنفسی ، انواع طناب ف پتو و … می باشند . عکس خودروی تجهیزات

خودروی پیشرو :

خودروي پيشرو آتش نشاني
خودروي پيشرو آتش نشاني

بعنوان اولین خودروی آتش نشانی وارد عملیات شده و ضمن  هدایت سایر خودرو ها و کنترل ترافیک ، در حریق های گسترده بعنوان خودروی شناسایی از آن استفاده می گردد .این خودرو همچنین دارای چند کپسول اطفاء حریق ، مخزن آب و قرقره حمل فوری می باشد .

خودروی نجات :

خودروي نجات
خودروي نجات

جهت نجات افراد کاربرد دارد و به انواع تجهیزات امداد و نجات و رهاسازی و حمل مصدوم و تجهیزات کمکهای اولیه مجهز می باشد .

نردبان هیدرولیک :

نردبان آتش نشاني
نردبان آتش نشاني

جهت دسترسی به نقاط مرتفع و انجام عملیات اطفاء حریق و همچنین نجات افراد در ساختمان های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا مجهز به سبد حمل نفر ، برانکاد ، چند کپسول اطفاء حریق و یک پمپ آب کش می باشد .

نويسنده :

محسن اسديان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!