maddco-logo-2023

انواع بازرسی فنی

انواع بازرسی فنی

 انواع خدمات بازرسی متداول:

در صفحه اصلي بازرسي فني به انواع بازرسي‌هاي متداول به صورت كلي اشاره شد. خدمات بازرسي فني شامل موارد ذيل می‌شود:

  • بررسی طراحی محصول
  • بررسی محصول
  • بررسی فرآیند
  • بررسی تاسیسات

و در ارتباط با هر كدام توضيح كوتاهي داده‌شد.

حالا در اين صفحه مي‌خواهيم شما را با جزئيات بيشتري از انواع بازرسي فني متداول آشنا کنیم و شما در انتهاي اين مقاله اطلاعاتي در خصوص موارد ذيل به دست خواهيد آورد:

  • بازرسی کالا
  • بازرسی حین ساخت
  • بازرسی حین سرویس یا بازرسي دوره ای
  • بازرسی محصول

و در بخش بازرسي‌هاي دوره‌اي با نحوه‌ی بازرسي انواع جرثقيل، آسانسور و پله‌هاي برقي، لیفتراک، سيم‌بكسل‌ها و تجهيزات بار برداري آشنا خواهيد شد.

بازرسي كالا چيست؟

در صادرات و واردات به فرایند نمونه برداری کالا‌، آزمایش‌ها، اندازه‌گیری‌هاي انجام شده و کلیه‌ی امور صورت گرفته جهت تعیین کیفیت و کمیت کالا توسط شرکت‌های بازرس، بازرسی کالا یا Inspection گفته می‌شود و دریافت گواهی بازرسی کالا توسط وارد کننده می‌تواند تضمینی بر صحت و سلامت کالای خریداری شده‌باشد.

جهت مطالعه بيشتر به صفحه بازرسي كالا سر بزنيد.

بازرسي هاي حين ساخت چيست؟

همان‌طور كه در بحث بازرسي كالا هم اشاره شد، در مواردي كه خصوصيات و ويژگي‌هاي مواد مصرفي در ساخت يك كالا يا تجهيز اهميت بالايي داشته‌باشد و از طرفي امكان بازرسي كامل محصول پس از ساخت ميسر نباشد، اين نوع بازرسي انجام می‌شود. معمولا بازرسي هاي حين ساخت به درخواست مشتري و يا موسسه مالي و بانك تامين كننده منابع درخواست می‌شود. در شركت‌هاي بزرگ مانند شركت‌هاي نفتي واحدهاي QC يا بازرسي فني متولي نظارت بر توليدكنندگان در حين ساخت تجهيزات بوده و البته اين كار را از طريق مشاور بازرسي فني خارجی (نهاد بازرسي شخص سوم) انجام مي‌دهند.

 

بازرسي‌هاي دوره‌اي و انواع آن كدامند؟

در خصوص الزامات قانوني بازرسي فني در ایران و نهادهای متولي اين امر، مقالات مختلفي در صفحه‌ی بازرسي فني و صفحه مركز تحقيقات در همين سايت خدمت شما ارائه شد و عنوان شد كه طبق الزامات قانوني موجود در سازمان ملي استاندارد و مركز ملي تاييد صلاحيت ايران (NACI) و مركز تحقيقات وزارت كار ايران، بازرسي كليه‌ی ادوات و تجهيزات باربرداري و متعلقات مربوطه مي‌بايست به صورت ساليانه و توسط شخص يا نهادهاي بازرسي كننده‌ی مجاز انجام شود و مزايا و معايب و تفاوت‌هاي هركدام نيز توضيح داده شد. بازرسان نهادهای ارگانهاي قانون‌گذار در بازرسي خود از مراكز توليدي و غير توليدي اجراي قوانين مربوطه را به كارفرمايان گوشزد نموده و مدارك دال بر انجام را درخواست مي‌نمايند.

واحد هاي HSE به خصوص در شركت‌هاي بزرگ نيز بر اساس همين قوانين، انجام بازرسي‌هاي فني تجهيزات باربرداري و حمل نفر را در دستور كار خود قرار داده و انجام سالانه اين آزمایش‌ها را توسط نهادها و شركت‌هاي مجاز مديريت مي‌نمايند.

همچنين مشاوران و مميزان سيستم هاي مديريتي ايزو نيز طبق الزامات تلويحي و تصريحي ايزوهاي مرتبط با HSE يعني ISO 45001  و  HSE MSدر مميزي‌هاي خود، گواهينامه و مستندات بازرسي انواع تجهيزات را از كارفرمايان در خواست مي‌نمايند.

همه اين ابزارهاي نظارتي جهت اجراي صحيح قوانين و در نهايت بالابردن ضريب ايمني مشاغل و صنايع و كنترل ريسك‌هاي كاري مي‌باشد تا شاهد حوادث كمتر از نظر تعداد و آسيب‌هاي كمتر از لحاظ پيامد حوادث باشيم.

بازرسي جرثقيل‌ها:

دستگاه‌هاي جرثقيل يكي از پر‌كاربردترين تجهيزات در صنايع مختلف می‌باشند كه وظيفه جابجايي و حمل بارهاي سبك و سنگين را انجام مي‌دهند و علي‌رغم نقش بسيار مهمي كه در فرآيندهاي لجستيكي و جابجايي بار در صنوف مختلف دارند، داراي خطرات بسيار زياد با ريسك بالا بوده و علت بيشتر حوادث رخ‌داده در اين دستگاه‌ها نيز دليل تجهيزاتي داشته‌است؛ اين بدان معني است كه نقش انجام بازرسي‌هاي مختلف روزانه، هفتگي، ماهانه و ادواري به صورت سالي يك‌بار در كنار آموزش مداوم کارورهای اين تجهيزات و استقرار سيستم‌هاي ايمني از جمله پرميت در پيش‌گيري از حوادث بسيار پررنگ مي‌باشد. لذا در صفحه بازرسي فني جرثقيل‌ها كليه‌ی اطلاعات لازم در خصوص انواع جرثقيل و كاربري آن‌ها، انواع بازرسي‌ها و آزمایش‌های آن‌ها و اطلاعات مفيد ديگر را جهت بهره‌برداري شما عزيزان قرار داده‌ايم.

بازرسي ليفتراك‌ها:

ليفتراك‌ها در صنعت کاربرد زیادی دارد. حمل و جابجایی بارها و محموله های سنگین، در بحث‌های لجستیک و پشتیبانی تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی حوادثی که لیفتراک‌ها به وجود آورده یا می‌آورند نیز بسیار زیاد است. تنها در کشور آمریکا سالانه حدود 85 حادثه منجر به مرگ در اثر لیفتراک اتفاق می‌افتد. همچنین به طور میانگین سالانه 34900 حادثه شدید و 61800 حادثه خفیف در اثر کار با لیفتراک در صنایع این کشور رخ می‌دهد. این در حالی است که حدود 860 هزار لیفتراک در صنعت این کشور مشغول به کار است. همچنین طبق آمارهای موجود، لیفتراک‌ها 25 درصد از حوادث منجر به مرگ در محیط‌های کاری را به خود اختصاص می‌دهند؛ لذا بازرسي فني ليفتراك‌ها در كنار ايمن سازي محيط و آموزش کارورها نقش مهمي در پيشگيري از حوادث كار با ليفتراك دارند. شما مي‌توانيد در صفحه‌ی بازرسي فني ليفتراك‌ها اطلاعات خود در اين زمينه را تكميل کنید و همچنين در خصوص ايمني كار با  ليفتراك نيز در صفحه مربوطه مطالب مفيدي برايتان مهيا شده‌است كه مي‌توانيد مطالعه فرمایید.

بازرسي آسانسورها و پله‌هاي برقي:

امروزه جايگاه آسانسورها در جهان و در زندگي روزمره افراد ديگر يك كالا و وسيله نقليه عمودي محسوب نمي‌شود. افزايش جمعيت جهان ، توسعه شگفت آور شهرها،  تولد و تكامل آسانسورهاي مدرن و پيچيده،  ساخت آسمان خراش ها و بلند مرتبه هاي عظيم و برج هاي نمادين سر به فلك كشيده ، رشد رفاه فردي و اجتماعي مردم و… همه و همه دست به دست هم داده و اين وسيله پيچيده تكنولوژي را به تلفيقي از مجموعه فن آوري هاي نوين امروزي تبديل نموده است. رعايت استاندارد هاي ساخت نصب بهره برداري و نگهداري و مهمتر از آنها افزايش دانش عمومي و تخصصي در خصوص استانداردهاي اين وسيله ضروري رفاهي، ضمن تاثيرگذاري بر جلوگيري از بروز حوادث ووقايع گوناگون مي تواند موجب ارتقاء كيفي و ايمني آن در كليه زمينه ها گرديده و نيز بر افزايش آرامش و آسايش خاطر كاربران تاثير گذار باشد.

پله هاي برقي نيز به موازات آسانسورها جايگاه خود را در ساختمانها علي الخصوص مراكز بزرگ مانند مراكز خريد و فرودگاهها گسترش داده اند و بعلت مزايايي همچون از بين بردن زمان انتظار و فوت وقت که در سیستم آسانسور وجود دارد طرفداران زيادي پيدا كرده اند .

اطلاعات كاملي از انواع آسانسور و پله برقي و قطعات آنها و نحوه بازرسي فني در صفحه بازرسي فني آسانسور و پله هاي برقي گردآوري شده است كه مي توانيد با رفتن به اين صفحه بر اطلاعات خود بيافزائيد.

بازرسي سيم بكسلها و تجهيزات بار برداري ؟

به منظور مهار، بلند كردن و تعليق و جابجايي ايمن و اصولي بار توسط جرثقيل ها و بالابرها ،تجهيزات مختلفي استفاده مي گردد كه به آنها اصطلاحا تجهيزات باربرداري يا LIFTING equipment  مي گويند. اين تجهيزات عبارتند از :

سيم بكسل  steel wire rope

زنجير        chain

قلاب       hook

تسمه كنفي

قفل سر كابل  shackle

طناب       rope

حلقه

پيچ گوشواره اي     Eye Bolt

تجهيزات فوق نقش بسيار موثري در اجراي عمليات بار برداري و حمل بارهاي سبك و سنگين كه بصورت شبانه روزي در صنايع و كارگاههاي مختلف انجام مي شود دارند و از طرفي ايمني و صحت عملكرد آنها در انجام يك عمليات ليفتينگ بدون حادثه بسيار مهم مي باشد.

جهت آشنايي بيشتر با اين تجهيزات و نحوه بازرسي فني هركدام به صفحه بازرسي فني سيم بكسل و تجهيزات باربرداري مراجعه فرمائيد .

 

error: Content is protected !!
Don`t copy text!