maddco-logo-2023

تجهیزات حفاظت فردی در عملیات سمپاشی

مرتبط ترین ها

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دريافت تعرفه خدمات با ما در تماس باشید

با توجه به خطرات سموم و آفت کش‌ها برای انسان، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در عملیات سم‌پاشی جز لاینفک و اجتناب ناپذیر این کار است.

تجهیزاتی از قبیل:

شیلد صورت

ماسک نیم یا تمام صورت فیلتر دار

ماسک پارچه‌ای

دستکش ساق بلند

دستکش لاتکس

لباس کار یکسره

کلاه لبه دار ضد آب و …

اپراتور سم‌پاشی متعهد می‌باشد که در حفظ و نگهداری و مهم‌تر از آن استفاده از تجهیزات تحویلی حین عملیات سم‌پاشی کوشا باشد.

تجهیزات حفاظت فردی در سمپاشی

لذا رعایت اصول ذیل به عنوان یک اصل اساسی الزامی است:

– دقت کنید که افراد باید به طور اختصاصی، وسایل حفاظت فردی داشته‌باشند و از مصرف مشترک وسایل بپرهیزند.

– ماسک تنفسی متناسب با نوع سمی که به کار می‌رود باید استفاده شود. ماسک‌های دارای فیلتر قابل تعویض، ماسک‌های تنفسی تمام رخ (از کل صورت محافظت می‌کند) و یا نیم رخ (بینی و دهان را می‌پوشاند)، کلاه‌های اکسیژن دار، دستگاه‌های تنفسی از انواع ماسک‌های تنفسی کاربردی هستند. در هنگام استفاده از ماسک‌های تنفسی، باید بند آن را محکم کنند تا ماسک در صورت، متناسب شود.

– تجهیزات حفاظت شخصی، باید در جای خشک نگه‌داری شوند و باید از آویزان کردن آن‌ها در محیط‌های آلوده و پر از گرد و غبار پرهیز کرد.

– باید به کارگران، در مورد تجهیزات حفاظت فردی، آموزش‌های لازم و کافی داده شود.

– ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﺮدي ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻣﻼ سالم و بی ﻋﻴﺐ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ مقابله با ﻣﻮاد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ و ﺳﻤﻮم ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ از ﻣﻮاﺟﻬﻪ اﻓﺮاد در ﻣﻌﺮض ﺗﻤﺎس، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﻧﻤﺎﻳﺪ.

– ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر ﺑﺎ ﺳﻤﻮم اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻨﻔﺴﻲ ﺑﺎ ﻓﻴﻠﺘﺮ مناسب ﻧﻮع ﺳﻢ و داراي ﺗﺎرﻳﺦ اﻧﻘﻀﺎء اﻟﺰاﻣﻲ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﻴﻨﻲ و دﻫﺎن از ذراﺗﻲ ﻛﻪ از ﺳﻢ‌ﭘﺎش ﺧﺎرج ﺷﺪه و به وسیله‌ی ﻫﻮا ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲ‌ﺷﻮد می‌ﺑﺎﺷﺪ.

تجهیزات حفاظت فردی

– از آن جایی که ﺟﺬب ﺳﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﻮﺳﺖ، ﺗﻨﻔﺴﻲ دﺳﺘﮕﺎه و ﺳﻴﺴﺘﻢ ﮔﻮارﺷﻲ اتفاق ﻣﻲ‌افتد، ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﺮدي ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﻳﻤﻨﻲ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺮ روي ﺑﺮﭼﺴﺐ ﻣﺤﺼﻮﻻت اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

– از ﻛﻼه ﺷﻴﻤﻴﺎیی و ﺷﻴﻠﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻮاد شیمیایی برای ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺳﺮ، ﺻﻮرت و ﮔﺮدن از ﭘﺎﺷﺶ ﻗﻄﺮات ﺳﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

حفاظت فردی و سمپاشی

– عینک اﻳﻤﻨﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻮاد ﺷﻴﻤﺎﻳﻲ (ﮔﺎﮔﻞ) ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ شیلد ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺻﻮرت (برای حفاظت ﭼﺸﻢ‌ﻫﺎ و ﺻﻮرت در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﺎﺷﺶ ﺳﻤﻮم)

– ﻟﺒﺎس ﻛﺎر ﺑﺎ آستین‌های ﺑﻠﻨﺪ (ﻟﺒﺎس ﻛﺎر ﺗﻤﺎم ﻗﺴﻤﺖ ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﺪن ﺗﺎ روي دکمه‌ها را می‌پوشاند).

– ﺑه منظور ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي از باقی ماندن مواد سمی در ﭼﻴﻦ و ﻟﺒﻪ لباس‌ﻫﺎي ﻛﺎر ﻛﺎرﮔﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻧﻮاع ﺳﻤﻮم ﺳﺮوﻛﺎر دارﻧﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ از ﻟﺒﺎس‌های کار ﺟﻴﺐ دار یا ﻟﺒﻪ دار اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

سمپاشی

توصیه‌ی ما قبل از هر چیز رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در هنگام سم‌پاشی می‌باشد؛ لذا کارگر و اپراتور سم‌پاشی باید آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده باشد و با خطرات شغلی خود آشنایی کامل داشته‌باشد که در مادکو این آموزش‌ها به صورت دائم توسط کارشناس HSE برای اپراتورها برگزار شده و مستند سازی می‌شود. پس از رعایت کامل نکات ایمنی برای پوشش تکمیل‌تر استفاده از تجهیزات حفاظت فردی توصیه می‌شود؛ هر چند برای بالا رفتن حفاظت‌های تنفسی و پوستی رعایت نکات ذکر شده در بالا الزامی می‌باشد.

 

نویسنده‌ی محتوا:

اسداله محمدخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!