maddco-logo-2023

ایمنی و بازرسی فنی مرکز تحقیقات وزارت کار

حضور بخش خصوصی توانمند در امور حفاظت فنی در کنار حاکمیت دولت و بازرسی کار و واگذاری امور غیرحاکمیتی در این حوزه به آن‌ها، یکی از توصیه‌های سازمان بین المللی کار در تامین و بهبود ایمنی کار در کارگاه‌ها به همه کشورهای عضو است. این اشخاص که در مستندات سازمان بین المللی کار از آن‌ها با عنوان Competent Authority (اشخاص ذی‌صلاح) یاد می‌شود، اشخاص حقیقی و یا حقوقی متخصص هستند که بعد از طی مراحل پذیرش و رتبه بندی توسط دولت در سطوح مختلف به کارگاه‌های صنایع مختلف در زمینه‌های تخصصی گوناگون به شکل مشاوره و موردی و نه در قالب مسئول ایمنی تمام وقت یا پاره وقت خدمات رسانی می‌کنند. به کارگیری این اشخاص در عملیات خطرناک و در کانون‌های خطر و همچنین امور بهینه‌سازی و استاندارد نمودن محیط کار از نظر آلایندگی می‌تواند به بهبود شرایط کار و ایمن‌تر شدن کارگاه‌ها کمک کند.

در همین راستا، با عنایت به ظرفیت‌های قانونی پیش بینی شده در مواد 88 و 89 قانون کار و همچنین ضرورت کوچک سازی پیکره دولت و تبدیل دولت عامل به دولت سیاست‌گذار، برنامه ریز و ناظر و لزوم گسترش خصوصی سازی در کشور، مقرر شد بخشی از خدمات ایمنی و آموزشی تصدی گری مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار به اشخاص حقیقی و خصوصی واگذار شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال مولد در سطح کشور، زمینه دسترسی کارگاه‌های کشور به خدمات حفاظت فنی در گستره کشور فراهم شود.

انتخاب و نحوه فعالیت این گروه بر اساس آیین نامه‌ای است که توسط شورای عالی حفاظت فنی (موضوع ماده 85 قانون کار) ‌تدوین شده‌است و به تصویب وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده‌است. نسخه اولیه آیین نامه مزبور مربوط به سال 1375 است که در سنوات 1386 و 1394 توسط شورای مزبور بازنگری شده‌است و فراخوان‌های عمومی پذیرش و جذب ادواری از سال 86 عملیاتی شد.

به استناد آیین نامه نسخه سال 94، پروانه صلاحیت در 11 زمینه تخصصی: (بررسی و اندازه گیری عوامل زیان آور فیزیکی، بررسی و اندازه گیری عوامل زیان آور شیمیایی، ایمنی دیگ‌های بخار و ظروف تحت فشار، ایمنی برق، ایمنی معدن، ایمنی بالابرها، جرثقیل ها، پله‌های برقی و آسانسورهای صنعتی، ارائه سامانه‌ها و راه حل‌های ایمنی در محیط کار، بررسی، مشاوره و ارزیابی، تهویه صنعتی، ایمنی ساختمان، بررسی، مشاوره و ارزیابی و تست سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، آموزش ایمنی کار) برای متقاضیان توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار پس از طی مراحل و برابر مقررات و برگزاری آزمون کتبی و همچنین در صورت لزوم مصاحبه فنی ارائه می‌شود.

                                                 مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار

تامين ايمني و حفاظت فني در محیط‌های کار يكي از مطالبات منطقی كارگران بوده که امروزه دولت‌ها و بسیاری از صنایع و شرکت‌های بزرگ سعی دارند تا با تصويب استاندارد، آيين نامه و دستورالعمل‌هاي ایمنی و نظارت بر حسن اجراي اين مقررات، علاوه بر تقليل حوادث تلخ شغلي وكاهش اثرات زيان بار اقتصادي و اجتماعي آن، موجبات ایجاد محیط سالم و با طراوت و افزایش بازده کاری را فراهم آورند.

شرکت مادکو با بهره گیری از تیم کارشناسی مجرب و متخصص و همکاری جمعی از اساتید دانشگاه‌های معتبر، آمادگی دارد تا با ارائه مشاوره تخصصی و اجرا و پیاده سازی کلیه امور مربوط به ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در سازمان‌ها و صنایع بزرگ و کوچک‌، علاوه بر رفع مغایرت‌های قانونی و اجرای استانداردهای مورد انتظار واحدهای HSE مربوطه، جهت صیانت از نیروی انسانی و تجهیزات و سرمایه‌های شرکت‌ها به یاری مدیران آید.

بازرسی فنی

نمایی از انجام پروژه بازرسی فنی در یکی از صنایع بزرگ کشور.

مشاوران و خدمات دهندگان ایمنی و حفاظت فنی مادکو سال‌های متمادی به عنوان شخص حقیقی تحت مجوزهای قانونی اشاره شده در بالا با ارائه خدمات تخصصی موفق به اجرای پروژه‌های بازرسی فنی بسیار زیادی در سطح کشور شدند که باعث افتخار و مباهات تیم بازرسی شرکت مادکو می‌باشد؛ از جمله انجام بازرسی فنی تجهیزات شرکت خودرو سازی سایپا در 4 سال متوالی و بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ که خدمات ارائه شده را می توانید در صفحه رزومه مادکو مشاهده فرمایید.

خدمات بازرسی فنی قابل ارائه مادکو در حوزه وزارت کار:

مجوزهای صادره در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار که از سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و در کنار سازمان ملی استاندارد جزء دو سازمان متولی امور بازرسی فنی در کشور می باشد عبارتند از:

آزﻣﺎﯾش‌های ادواري سامانه اﺗﺼﺎل ﺑﻪ زﻣﯿﻦ (ارت) ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ و ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﯽ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده 22 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ در ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ و ﻣﺎده 90 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﻣﻮاد ﺧﻄﺮﻧﺎك و ﻣﻮاد ﻗﺎﺑﻞ اﺷﺘﻌﺎل و ﻣﻮاد ﻗﺎﺑﻞ اﻧﻔﺠﺎر

ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺎﺋﯿﺪ اﯾﻤﻨﯽ و اﺟﺮاي ﺗﺴﺖﻫﺎي ﻏﯿﺮﻣﺨﺮب از ﻗﺒﯿﻞ: ﺗﺴﺖ اوﻟﺘﺮاﺳﻮﻧﯿﮏ ﺑﺮاي ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺳﻨﺠﯽ و ﺗﺴﺖ هیدرواستاتیک ﺑﺮاي ﻣﻮﻟﺪﻫﺎي ﺑﺨﺎر و آزﻣﺎﯾﺶ ﻓﻨﯽ ﻣﺘﻌﻠﻘﺎت ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ آن‌ها ﻧﻈﯿﺮ: ﺷﯿﺮ اﻃﻤﯿﻨﺎن، ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﻨﺪه ﺳﻄﺢ آب، آب ﻧﻤﺎ و ﺳﻮﺋﯿﭻﻫﺎي ﻓﺸﺎر و ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﯽ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻨﺪ (ج) و (د) ﻣﺎده 9 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﻣﻮﻟﺪ ﺑﺨﺎر و دﯾﮓﻫﺎي آب گرم.

ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻤﻨﯽ اﻧﻮاع ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎ و آﺳﺎﻧﺴﻮرﻫﺎي ﮐﺎرﮔﺎﻫﯽ و ﻣﺘﻌﻠﻘﺎت ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ آن‌ها و ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﯽ اﯾﻤﻨﯽ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده 138 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ.

بررسی اﯾﻤﻨﯽ اﻧﻮاع ﺟﺮﺛﻘﯿﻞﻫﺎي آوﯾﺰ، ﺳﻘﻔﯽ، دروازه‌اي، ﺑﺮﺟﯽ و ﻣﺘﺤﺮك و ﻣﺘﻌﻠﻘﺎت ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ آﻧﻬﺎ در ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ و ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﯽ اﯾﻤﻨﯽ اداﻣﻪ ﺑﻬﺮهﺑﺮداري از آن‌ها، ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻤﻨﯽ اﻧﻮاع ﻣﺎﺷﯿﻦﻫﺎي ﻟﯿﻔﺘﺮاك و ﻣﺘﻌﻠﻘﺎت ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ آن‌ها در ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ و ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﯽ اﯾﻤﻨﯽ اداﻣﻪ ﺑﻬﺮهﺑﺮداري از آﻧﻬﺎ ﻣﻮﺿﻮع ماده 61 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ اﯾﻤﻨﯽ ﻣﺎﺷﯿﻦﻫﺎي ﻟﯿﻔﺘﺮاك

ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد اﯾﻤﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي اﻋﻼم و اﻃﻔﺎء ﺣﺮﯾﻖ در ﮐﺎرﮔﺎه‌ها ﻣﻮﺿﻮع ماده 20 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮي و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ آﺗﺶﺳﻮزي در ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ.

ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺎﯾﺪاري، اﺳﺘﺤﮑﺎم و  اﯾﻤﻨﯽ اﻧﻮاع دارﺑﺴت‌های ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﻣﻮﺿﻮع ماده 72 آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎي ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ.

اﻧﺠﺎم ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺧﻄﺮات و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ در ﮐﺎرﮔﺎهﻫﺎ ﺣﺴﺐ ﻣﻔﺎد آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ‌های حفاظتی

با توجه به تجربه بسیار بالای شرکت مادکو در سالیان متمادی کار در حوزه‌های فوق، قصد داریم هر کدام از خدمات فوق را به تفصیل مورد بررسی قرار داده و به شرح جزئیات مربوطه بپردازیم:

اولین بخش را اختصاص می دهیم به مقوله بسیار مهم ارتینگ و ایمنی برق و نحوه تست مقاومت زمین (ارت سنجی)

سیستم زﻣﯿﻦ و ﯾﺎ ﻫﻤﺎن ﺷﺒﮑﻪ ارت در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎ از مهم‌ترین سامانه‌ها ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ اﺷﺨﺎص و ﺗﺠﻬﯿﺰات و ادوات در ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺮق ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ و ﯾﺎ ﺑﺮق زدﮔﯽ است.

سیستم زمین به دو نوع (حفاظتی) مربوط به قسمت‌های فلزی و بدنه تجهیزات و (الکتریکی) مربوط به نقطه صفر ترانسفورماتور و یا ژنراتورها تقسیم می‌شود. سیستم زمین از مجموعه هادی‌های فلزی تشکیل شده‌است که عمدتا از جنس مس می‌باشند و به صورت شبکه در عمق زمین محل سایت دفن می‌شوند.

ایمنی برق

ایمنی برق یکی از شاخه‌های ایمنی است که مهندسان برق و مهندسان ایمنی می‌توانند در آن فعالیت کنند.

اﯾﻦ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎدي ﺑﻪ اﻟﮑﺘﺮودﻫﺎﯾﯽ از ﺟﻨﺲ ﻣﺲ و ﯾﺎ ﻓﻮﻻد و ﺑﺎ روﮐﺶ ﻣﺲ ﮐﻪ ﻣﯿﻠﻪ راد ﻧﺎﻣﯿﺪه می‌شوند و در ﻋﻤﻖ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﺮي زﻣﯿﻦ ﻓﺮو می‌روند، ﻣﺘﺼﻞ می‌شوند. در ﺑﺮﺧﯽ ﺳﺎﯾﺖ‌ها به جای ﺷﺒﮑﻪ ارت و ﻣﯿﻠﻪ راد ﭼﺎه ارت ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﺮده و از ﻃﺮﯾﻖ کابل‌های ﻣﺴﯽ آن‌را ﺑﻪ ﺗﻤﺎم قسمت‌های ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت رسانده و ﻫﻤﺒﻨﺪي می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع سامانه‌های ارتینگ و نحوه آزمایش آن‌ها به صفحه ارت سنجی مراجعه نمایید.

ایمنی ظروف تحت فشار و نحوه تست و ارزیابی

مخازن تحت فشار (Pressure Vessels) معمولاً مخازنی استوانه‌ای یا کروی هستند که طبق استاندارد ASME Section VIII، فشار طراحی داخل آن بین  15 psi تا 3000 psi  باشد. این مخازن برای نگهداری و یا انجام فرآیند­های شیمیایی مایعات یا گازها به کار گرفته می‌شوند و توانایی مقاومت در برابر فشار داخلی یا فشار خارجی و خلاء در داخل را دارند. مخازن تحت فشار می‌توانند بسیار خطرناک باشند و حوادث منجر به مرگ بسیاری در طول دوره توسعه و بهره برداری آن‌ها رخ داده‌است. به همین دلیل، طراحی، ساخت و بهره برداری از مخازن تحت فشار توسط مقامات مهندسی و قانون، حمایت می شوند. تعریف مخزن تحت فشار از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. استاندارد اصلی برای طراحی این مخازن ASME Section VIII می باشد که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا تدوین شده و هر چهار سال یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار دارای اجزای مکانیکی متعددی هستند که به طور مداوم می‌بایست مورد بررسی قرار گیرند.

طراحی مخزن فشار شامل پارامترهایی مانند حداکثر فشار عملیاتی و درجه حرارت ایمن، ضریب ایمنی، میزان خوردگی مجاز و حداقل دمای طراحی (برای شکست ترد) می‌باشد. مخازن با استفاده از تست‌های غیر مخربی مانند تست اولتراسونیک، رادیوگرافی و آزمایش فشار از نظر صحیح بودن نحوه ی طراحی، بررسی می‌شوند.

ادامه مطالب تخصصی در خصوص مخازن تحت فشار و دیگ‌های بخار را در صفحه مخازن تحت فشار دنبال بفرمایید.

ارزیابی ایمنی آسانسور و پله های برقی کارگاهی

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﭘﻠﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺑﺮﻗﻲ ﺩﺭ ساختمان‌های ﻣﺴﻜﻮﻧﻲ، تجاری، ﺍﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﺻﻨﻌﺘﻲ، می‌بایست بر این نکته تاکید شود که ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﻨﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ است.

ﺑﺎﺯﺭﺳﻲ ﺩﻭﺭﻩ‌ﺍﻱ ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭﻫﺎ ﺍﻟﺰﺍﻣﻲ است ﻭ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ می‌باشد. ﺑﺎﺯﺭﺱ ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ ﺍﺟﺰﺍ و کاربرد آسانسورها ﺁﺷﻨﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺭﺳﻲ فنی ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.

بازرسي فني اسانسور و پله برقي - مادكو

نمایی از اجرای پروژه‌ی بازرسی فنی آسانسور

تعریف آسانسور:

ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻲ است ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﺳﻨﻴﻦ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻳﺎ ﻛﺎﻻ ﺑﻴﻦ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺸﺨﺼﻲ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ‌. ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻛﺎﺑﻴﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺍﺟﺎﺯﻩ می‌دهد ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ریل‌های ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﻭ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ 15 ﺩﺭﺟﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ‌ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﺗﻨﻬﺎ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ‌ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺁﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﻚ سامانه ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻩ ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﻗﻒ می‌کند.

پروژه های بازرسی فنی در مادکو

نمایی دیگر از انجام پروژه‌ی بازرسی فنی

ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﺗﻨﻬﺎ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺗﺮﺍﻓﻴﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺗﻤﺎﻣﻲ گروه‌های ﺳﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ می‌گیرد ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ محبوب‌ترین ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ 1852 ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ شده‌است. ﺁﻗﺎﻱ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺍﻭﺗﻴﺲ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

لطفا جهت بالابردن اطلاعات خود در خصوص انواع آسانسورها و پله های برقی و نحوه بازرسی فنی آنها به صفحه بازرسی فنی و ایمنی آسانسور و پله‌های برقی سر بزنید.

ارزیابی ایمنی انواع جرثقیل و لیفتراک

ﻳﻜﻲ ﺍﺯ شاخصه‌های ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ، ﻭﺟﻮﺩ ﻇﺰﻓﻴﺖ ﻭ توانمندی‌های ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﻭ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺁﻻﺕ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎ، ﺟﺮﺛﻘﻴﻞﻫﺎﻱ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ، ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﺍﻱ، ﺳﻘﻔﻲ، ﺁﺳﺎﻧﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ، لیفتراک‌ها ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺑﺎﺭ است. ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ با توجه به آمار بالای حوادث این تجهیزات در صنایع، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺯﺍﺕ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ این‌گونه ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻘﻮﻟﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﻛﻤﻲ ﻭ ﻛﻴﻔﻲ فعالیت‌های ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ است.

بازرسی فنی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی

عدم انجام صحیح بازرسی فنی در ارتباط با ماشین آلات و تجهیزات صنعتی می‌تواند فجایع بزرگی را به دنبال داشته باشد.

ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻧﻈﺎﺭﺕ، ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﻧﺤﻮﻩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ آزمایش‌های ﺩﻭﺭﻩ‌ﺍﻱ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ راه‌کارهای ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺻﻴﺎﻧﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌های ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ می‌رود.

در صفحه بازرسی فنی جرثقیل می‌توانید علاوه بر آشنایی با انواع جرثقیل و تجهیزات و قطعات جانبی آن‌ها با نحوه بازرسی هرکدام به صورت کامل آشنا شوید.

ضمنا جهت آشنایی با نحوه بازرسی فنی انواع دستگاه‌های لیفتراک می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان را در صفحه بازرسی فنی لیفتراک مطالعه فرمایید.

ارزیابی سامانه های اعلام و اطفای حریق

  • طبق ماده 34 آیین نامه پیش‌گیری و مبارزه با آتش سوزی در کارگاه‌ها به استناد ماده 162 خاموش کننده‌ها باید توسط افراد دارای صلاحیت، از مراجع ذی‌صلاح کشور حداقل سالی یک‌بار سرویس، کنترل و شارژ شوند.
  • مواد قانونی 19 الی 25 آئین نامه پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی در کارگاه‌ها (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)کارفرمایان را مکلف به تامین تجهیزات اطفای حریق دستی و چرخ‌دار و تست و شارژ به موقع آن‌ها نموده‌است .
  • بر اساس مواد 27 الی 31 آئین نامه پیش‌گیری و مبارزه با آتش سوزی در کارگاه‌ها (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ) کارگاه‌ها باید مجهز به سیستم اعلام حریق باشند.

ارزیابی سامانه های اعلام و اطفای حریق

مواد قانونی فوق و دیگر الزامات مرتبط باعث شده تا شرکت‌ها و اشخاص ذی‌صلاح دارای مجوز از وزارت کار از جمله شرکت مادکو به ارائه خدمات در حوزه بازرسی و تست سالیانه انواع سیستم‌های کشف و اعلام و اطفای حریق پرداخته و در صورت انطباق سیستم‌های آتش نشانی منصوبه در کارگاه‌ها، ادارات و دیگر مجموعه‌ها از جمله هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … اقدام به صدور گواهینامه تایید ایمنی و صحت عملکرد می‌نمایند.

سعی کردیم در صفحه آتش نشانی هر آن‌چه در خصوص مهندسی حریق و طراحی، نصب و تست سامانه‌های پیشگیری، کشف، اعلام و اطفای دستی و اتوماتیک برای شما مخاطب عزیز مفید باشد را گرد آوری نماییم؛ لذا از شما دعوت می‌شود به صفحه مورد نظر مراجعه فرمایید.

ارزیابی ایمنی ساختمان

در قرن اخير با رشد جمعيت در دنيا، در ساخت ساختمان ها نيز تحولات عمده‌اي به وجود آمده‌است كه اين تحولات خطرات ناشي از كار را در ساختمان ها به اوج خود رسانيده‌است و همه ساله بسياري از كارگران و كارمندان مشغول در ساختمان‌ها را كشته و مجروح مي‌كند. احتمال وقوع حوادث را به كلي نمي‌توان از بين برد؛ ولي با رعايت بعضي از نكات ايمني و حفاظتي مي‌توان آن را به مقدار قابل توجهي كاهش داد. بدين معني كه به وسيله مديريت صحيح و طرح نقشه از قبل و كنترل روش‌هاي انجام كار، مي‌توانيم به اهداف ایمنی خود برسيم.

ایمنی ساختمان

ایمنی ساختمان همواره می‌بایست در پروژه‌های عمرانی مورد توجه قرار بگیرد.

منظور از ايمني ساختمان، فراهم آوردن يك‌ سري امكانات و تسهيلات (با رعايت ضوابط قانوني) در ساختمان است كه علاوه بر تأمين امنيت و داشتن شرايط بهداشتي، ايجاد ميل و رغبت به كار نيز در كارگران ايجاد نمايد كه در اين خصوص مي‌توان به نكات ايمني در خصوص نردبان‌ها، پلكان، كف، سقف، آسانسورها و … اشاره نمود.

برای مطالعه بیشتر و آشنایی با اطلاعات جدید در این حوزه و همچنین بهره مندی از خدمات متمایز می‌توانید به صفحه ایمنی ساختمان مراجعه فرمایید.

error: Content is protected !!
Don`t copy text!