maddco-logo-2023

سوسک امریکایی

مرتبط ترین ها

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دريافت تعرفه خدمات با ما در تماس باشید

 

سوسك آمريكايي يا سوسك درشت

سوسک آمریکایی بزرگترین سوسری موجود در اماکن داخلی است. سوسری آمریکایی همانند سوسری آلمانی شرایط گرم و مرطوب را ترجیح می دهد و در اماکن داخلی، انبار مواد غذایی و محل های آماده سازی غذا زندگی میکنند. آنها معمولا در کانال و چاههای فاضلاب دیده میشوند و همچنین در مناطق گرمتر دنیا بیرون از ساختمانها در محلهای جمع آوری زباله ها و مناطق متروکه میتوان آن را دید. این سوسری به سرعت حرکت میکند و در هوای گرم قادر به پرواز بوده، در شب از پنجره باز وارد اتاق ها میشود و یا در اطراف چراغهای روشن درون حیاط به پرواز درمی آید.

 

سمپاشي و ريشه كني سوسك درشت - مادكو

 چرخه زندگی سوسک آمریکایی

این حشرات به طول 7/2 تا 5/2 سانتی‌متر و به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای است؛ اما بال‌های آن کاملاً رشد یافته‌است. سوسك‌ها پس از ورود به اماكن و مستقر شدن در محل مناسب شـروع به تخم ريزي مي‌كنند. این سوسک ها در چرخه زندگی خود 3 مرحله تخم، نمف و بالغ را دارند. تخم سوسك به تـعـداد 16 تا 48 عدد است كه درون پوشش يا كپسولي قهوه‌اي و لوبيامانند شامل دو رديف مـوازي اتاقك‌هاي حاوي تخم به نـام (Ootheca) قرار دارد. سوسک ها اين كپسول‌ها را در محل‌هاي تاريك و دور از چشم در شكاف‌ها و درزها گذاشته و يا به سطوح زيرين مـيز و صندلي يا تخت‌خواب‌ها، جعبه‌ی چوبي و ديگر وسايـل بسته‌بـندي شده می‌چسبانند.كپسول‌ها به تدریج بزرگ شده و پس از مدتي سوسك‌هاي جوان سفيدرنگ كوچك بدون بال از درون آن خارج مي‌شوند. از ابتداي تخـم ريزي تا خارج شدن نوزاد سـوسك، سي تا پنجاه روز طول مي‌كشد. سوسري بالغ چند ماه تا يك‌سال زندگي مي‌كند و در اين مدت عمل تخم ريزي چندين بار تكرار می‌شود.

پس از بلوغ سوسک‌های ماده ها می توانند 90 تا 706 روز و نر ها 90 تا 362 روز عمر کنند.

سوسک های آمریکایی چه چیزهایی می‌خورند؟

سوسکهای آمریکایی همه چیزخوار و پرخور هستند. سوسریها توانایی استفاده از بسیاری از پسماندهای غذایی انسان ها را دارند. اين حشرات مواد شيرين و نشاسته‌اي را ترجيح مي‌دهند. آن‌ها از شكر و شكلات‌هاي شيرين، شير، پنير، گوشت، نان و ساير غلات و نيز از مقوا، جلد كتاب، چوب‌هاي روي سقف، كفي كفش، لاشه سوسري‌هاي مرده و فلج، خون خشك شده و تازه، مدفوع، خلط، ناخن دست و پاي کودکان و اشخاص مريض و خوابيده تغذيه مي‌كنند.

 

سوسک های امریکایی و تغذیه کردن آن ها

 

زیستگاه سوسک ها

سوسری‌ها گرما را دوست دارند و پشت رادیاتورها و لوله‌های آب گرم مخفی می‌شوند. روزها در شكاف و درز دیوارها، چهارچوب درها و مبل‌ها پنهان می‌شوند. نقاط تاریك مانندِ: تخت‌خواب، پشت یخچال و اجاق خوراك‌پزی و ظروف آشپزخانه، كابینت‌ها، توالت، حمام – لوله بخاری، محل نگهداری حیوانات، زیرزمین‌ها، داخـل تلویزیون و رادیو و دیگر وســایل الكــتریكی، آب‌روها و سیستم فاضلاب از مناطق اختفای سوسک‌های منازل به شمار می‌رود.
گروهی از سوسری‌ها از طریق راه رفتن و پرواز حركت كرده و نیز همراه وسایل حمل و نقل، كشتی و هواپیما مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. مجاری فاضلاب، وسایل بسته بندی شده، جعبه بطری‌های نوشابه، کیسه‌های سیب زمینی و پیاز و سایر مواد غذایی كه به گونه‌ای نامناسب انبار شده‌اند، اماكن و منازل آلوده‌ی مجاور، – دودكش بخاری‌ها، از راه‌های انتقال این حشرات به شمار می‌روند.
این گروه از موجودات شب هنگام فعاليت می‌كنند. در مواردي كه آلودگي شديد باشد يا به شدت گرسنه‌باشند، در طول روز نيز مشاهده مي‌شوند.

محل زندگی سوسک امریکایی

نشانه‌های آلوده شدن محیط به سوسک‌های امریکایی

از نشانه‌های مهمی که می‌تواند ساکنان را در این امر یاری کند، انتشار بوی نامطبوع به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از سوسک‌های امریکایی در محیط اطراف شما است. همچنین ممکن است تخم‌ها یا فضولات سوسک‌ها را در قسمت‌های گوناگونی از خانه مشاهده کنید.

در کانال‌های فاضلاب می‌توان ردپای این دسته از سوسک‌ها را جستجو کرد. فضولات این سوسک ها در فاضلاب به میزان قابل توجهی یافت می‌شود و سوسک‌های امریکایی نیز از این فضولات تغذیه می‌کنند. همچنین باید در نظر داشت که درون فاضلاب همیشه از جو گرم و مرطوب برخوردار است.

سوسری‌ها معمولا فضولات خود را در بخش‌های ذیل در خانه‌ها به جای می‌گذارند:

  • انباری
  • پشت بخاری‌ها
  • پشت اجاق گازها
  • پشت یخچال
  • اطراف شوفاژها

 

اندازه‌ی فضولات سوسری‌ها بسیار کوچک است؛ از این رو است که برخی اوقات فضولات آن‌ها با فضولات مربوط به موش‌ها اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت مدفوع موش و سوسک‌ها را می‌توان از طریق پرزهایی که در مدفوع موش‌ها یافت می‌شود تشخیص داد. دلیل این تشخیص آن است که موش‌ها خود را لیس می‌زنند تا بتوانند بدن خود را از آلودگی‌ها پاک کنند. به این ترتیب، مدفوع آن‌ها با پرز همراه خواهد بود.

مبارزه با سوسک امریکایی

اهمیت مبارزه با سوسری‌ها

سـوسـری‌ها از آفات مهمی محسوب می‌شوند كه از كثافات، غـذاهای فـاسد، پارچه و چسب كتاب تغذیه می‌کنند. این موجودات قسمتی از غــذای هضم نشده‌ی خود را بر می‌گردانند، به دفع مدفـوع روی غذا عادت دارند، از دهان و غدد خود ماده‌ای ترشح می‌كنند كه در مسیر حركت آن‌ها و منابع غذایی‌شان بوی ماندگار و نامطبوعی ایجاد می‌كنند.

بیماریهای منتقله توسط سوسریها

سوسریها از لوله های آب، باغ، فاضلاب و توالتها به محل زندگی انسان وارد میشود. این حشرات از مدفوع و غذای انسان تغذیه میکنند، سوسری‌ها با آلوده کردن مواد غذایی از طریق عوامل بیماری‌زای موجود در توالت‌ها، زباله‌ها و … بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های ذیل را ایجاد می‌کنند:

بیماری‌های باکتریایی:

  • اسهال 
  • اسهال خونی 
  • طاعون 
  • وبا 
  • جذام 
  • تب تیفوئید

بیماری‌های ویروسی:

  • فلج اطفال

حمل تخم کرم‌های انگلی

واکنش‌های آلرژیک از قبیل :

  • ناراحتی پوستی
  • خارش
  • تورم پلک 
  • ناراحتی‌های جدی تنفسی

 

روش‌های کنترل سوسک‌های امریکایی

به منظور کنترل سوسک‌های امریکایی و جلوگیری از رشد بی‌رویه‌ی آن‌ها، می‌بایست از متخصصان سم‌پاشی کمک گرفت. اما یکی از مهم‌ترین راه‌کارها در راستای کنترل سوسک‌های امریکایی، رعایت بهداشت محیط و دفع صحیح و زمان‌بندی شده‌ی زباله‌ها است.


شرکت مادکو با بیش از ۱۰ سال سابقه در انجام پروژه‌های سم‌پاشی، آمادگی خود را برای انجام سم‌پاشی در مراکز گوناگون اعلام می‌دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سم‌پاشی، می‌توانید به صفحه‌ی اختصاصی سمپاشي و دفع آفات  مادکو مراجعه فرمایید.

 

نویسنده محتوا:

اسداله محمدخانی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!