maddco-logo-2023

مایت

مرتبط ترین ها

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دريافت تعرفه خدمات با ما در تماس باشید

مایت‌ها

مایت‌ها یکی از موجودات موذی به شمار می‌روند. این دسته از موجودات موذی معمولا در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای گرد و غبار و ذرات معلق و هوای گرم و مرطوب است. بسیاری از گونه‌های شناخته شده‌ی مایت‌ها برای افراد سایر موجودات مشکلی ایجاد نمی‌کنند. تغذیه کردن از آفات محصولات غذایی توسط برخی از گونه‌های مایت‌ها صورت می‌گیرد.

بعضی از دیگر گونه هاي مایت‌ها، در صورتی که به درون منازل راه پیدا کنند، می‌توانند مشکلاتی را از طریق گزش برای انسان‌ها ایجاد کنند.

مایت

روش‌های جمع‌آوری مایت‌‌ها از محیط

پیش از آن که متخصصان بخواهند نسبت به کنترل آفت در محیط مورد نظر اقدام کنند، می‌بایست نسبت به جمع‌آوری مایت‌ها اقدام نمود.

پس از آن که مایت‌ها مورد جمع‌آوری قرار گرفت، می‌بایست مایت‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای قرار داد. در ظرفی که برای نگهداری مایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بایست مقداری الکل ریخته شود.

برای جمع‌آوری مایت‌ها از محیط‌های مختلف، یک راه‌کار بسیار موثر، استفاده از تله‌های چسبان است. در نواحی که احتمال می‌دهید مایت‌ها حضور قابل توجهی دارند، بهتر است از این گونه‌ از تله‌ها استفاده کنید.

مشکلات ناشی از فعالیت‌های مایت‌ها در بدن میزبان

مایت‌ها بر خلاف شپش یا ساس از خون انسان تغذیه نمی‌کنند و از ماده‌های آلی موجود در سلول‌های پوستی از بین رفته‌ی انسان مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

در نظر داشته باشید مشکلی که این دسته از موجودات موذی برای انسان‌ها ایجاد می‌کند، خارش شدید پوستی، حساسیت‌های شدید تنفسی، مشکلات تنفسی و آسم، ایجاد شدن خارش شدید در چشم‌ها، سرفه کردن و دیگر موارد است.

مایت‌ها بیشتر در نواحی تجمع می‌کنند که قابلیت نظافت مداوم و منظم را نداشته باشند. از جمله‌ی این نواحی و وسایل می‌توان به تشک‌ها، موکت‌ها، پارچه‌ها و … اشاره کرد.

مایت در بدن انسان

بیماریهای ناشی از مایت ها

مایت ها عامل بیماري گال ، جرب یا گري هستند . گال بیماري واگیر دار پوستی است این بیماري در میان خانواده هاو اجتماعات شلوغ که ازنظر بهداشتی فقیر هستند شایع است. آلودگی به این مایت از طریـق تمـاس مسـتقیم پوست و یا تماس جنسی منتقل می گردد از طریق غیر مستقیم از لباس و یا تخت خواب افراد آلوده وقتی منتقل می شود که بلافاصله این وسایل مورد استفاده افراد سالم قرار گیرد. آلودگی به این انگل در کشورهاي در حال توسعه متداول است.

حدود 300 میلیون از جمعیت دنیا از این بیماري رنج می برند.این مایت نژادهاي گوناگونی دارد که از نظر مرفولوژي شبیه بوده ولی تفاوت هاي فیزیولوژیک و میزبان هاي اختصاصی و گوناگون در پستان داران دارند.

علت بروز این ویـژه گیهـاي اختصاصـی براي هر گونه پستاندار و نژاد انگل هنوز ناشناخته است و به نیازهاي انگل و فاکتور هاي ایمنی و غیر ایمنی میزبـان مربـوط می شود گال تمام مردم را بدون توجه به جنس ، سن ، نژاد آلوده می کند. مهمترین علامت این بیماري خارش بویژه در شب است خارش بدلیل حفاري مایت در لایه بالائی پوست و تغذیه و یا تخم گذاري در آن می باشد که موجـب بـروز حـالات آلرژیک هم می شود .

علایم بیماري 2 تا 6 هفته پس از تماس ، در افرادي که سابقه آلودگی نداشته، دیـده مـی شـود و در افرادي که سابقه گال داشته ،1تا 4روز پس از کسب عامل بیماري دیده می شود.عامل گال تمایل به زندگی در محل هاي چین خورده در نواحی مختلف بدن مانند ،مچ ، آرنج و ناحیه تناسلی دارد. آلودگی گال در نواحی گرمسیري گسترش بیشتري دارد .

افزایش موارد بروز بیماري دوره هاي 20-15 ساله دارد و بروز بیماري به شکل دوره اي احتمالا مربوط به نوسان سطح ایمنی جمعیت می باشد در افراد تمام گروهاي سنی دیده می شود. اما در کشور هاي درحال توسعه و در جوامع فقیر در کودکان بیشتر شیوع داشته و بیماري به صورت اندمیک وجود دارد براي مثال در داکا پایتخت کشور بنگلادش آلودگی به گال در کودکان زیر 5 سال 50 تا 75 درصد گزارش شده است. در کشورهاي توسعه یافته تمام گروه هاي سنی به یک میزان مبتلا می شوند . در این کشورها آلودگی در کودکان تا 5 درصد گزارش شده است.

در یک بررسی آلودگی در بـین مـراجعین مشکوك به گال 2/28 درصد گزارش شده است .در افراد عادي که سیستم ایمنی طبیعی دارند حدود 15-10 مایـت در هـر فرد آلوده دیده می شود. اما در گال نروژي یا پوسته دار که افراد از نظر ایمنی ضعیف می باشند یـک فـرد ممکـن اسـت بـا میلیون ها مایت آلوده باشد .

آلودگی به این مایت کیفیت زندگی را به صورت چشمگیري پائین مـی آورد و بـدلیل خـارش شدید شبانه موجب سلب آسایش میگـردد از طرفـی دراثـر ضـایعات پوسـتی و ایجـاد آلـودگی باکتریـائی اسـترپتوکوکی و استافیلوکوکی به صورت ثانوي در مواردي منجر به آسیب هاي کلیوي و حتی سپتی سمی می شود. لذا آلودگی به این مایـت به عنوان مشکل بهداشتی تلقی گردیده ،که بیشتر در مکان هاي شلوغ و مکان هاي نگهداري افراد مانند آسایشگاهها ي روانی و سالمندان دیده می شود. که تشخیص زود رس و چگونگی گسترش آن و درمان در جوامع مختلـف ضـروري اسـت.

درمان مخاطرات و مشکلات ناشی از مایت‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات در ارتباط با درمان مخاطرات و مشکلات ناشی از هجوم مایت‌ها به بدن میزبان این است که افراد می‌بایست از خاراندن موضع‌های بدن خودداری نمایند. خاراندن بیش از حد نواحی مذکور در نهایت منجر به باز شدن پوست در آن قسمت‌ها و وارد شدن عفونت به پوست می‌شود.

در صورتی که به مایت‌ها دچار شده‌اید و می‌خواهید از شر مایت‌ها رهایی پیدا کنیید، پیشنهاد ما این است که از کمپرس سرد و پمادی به نام هیدروکورتیزول بهره ببرید. استفاده از داروهای ضد حساسیت نظیر آنتی هیستامین نیز بسیار ضروری است.

راه‌کارهای دیگری که در این راستا بسیار مهم و موثر هستند، حمام کردن بدن با آب گرم و استفاده از شامپو بدن است. شست و شوی لباس‌ها با استفاده از آب گرم می‌تواند به شما در پاک‌سازی لباس از مایت‌ها کمک کند.

مایت و از بین بردن آن

روش‌های جمع‌آوری مایت‌‌ها از محیط

پیش از آن که متخصصان بخواهند نسبت به کنترل آفت در محیط مورد نظر اقدام کنند، می‌بایست نسبت به جمع‌آوری مایت‌ها اقدام نمود.

پس از آن که مایت‌ها مورد جمع‌آوری قرار گرفت، می‌بایست مایت‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای قرار داد. در ظرفی که برای نگهداری مایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بایست مقداری الکل ریخته شود.

برای جمع‌آوری مایت‌ها از محیط‌های مختلف، یک راه‌کار بسیار موثر، استفاده از تله‌های چسبان است. در نواحی که احتمال می‌دهید مایت‌ها حضور قابل توجهی دارند، بهتر است از این گونه‌ از تله‌ها استفاده کنید.

روش‌های مبارزه با مایت‌ها و از بین بردن آن‌ها

به منظور کنترل مایت‌ها بهترین راه‌کار این است که به صورت مداوم وسایل مورد استفاده در خواب از قبیل تشک، بالشت، روتختی، روبالشتی و … را تمیز و پاکیزه کنید. از مواد شوینده‌ی مناسب به منظور از بین بردن مایت‌ها استفاده کنید.

در صورتی که به هر دلیلی نمی‌توان تجهیزات و وسایل را به منظور از بین بردن مایت‌ها شست و شو داد، می‌بایست آن‌ها را در یک بسته بندی قرار دهید. انجماد آن‌ها راه‌کار قابل توجهی به منظور از بین بردن مخاطرات ناشی از مایت‌ها است.

اگر می‌خواهید مایت‌ها را در محیط از بین ببرید، یکی از بهترین راه‌حل‌ها کاهش درجه‌ی حرارت محیط است. ممکن است کاهش درجه‌ی حرارت محیط باعث از میان رفتن مایت‌ها نشود، اما از زاد و ولد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

با استفاده از برخی از روغن‌ها می‌توان نسبت به کنترل مایت‌ها اقدام کرد. از جمله‌ی این روغن‌ها می‌توان به گل میخک، اسطوخودوس، اکالیپتوس و … اشاره کرد. با استفاده از دستگاه اسپری بهتر است روغن‌ها را با آب مخلوط کنید و سپس در محیط اسپری نمایید. ترکیب روغن با جوش شیرین نیز می‌تواند در راستای از میان بردن مایت‌ها در محیط مورد نظر موثر باشد.

سمپاشی مایت

یکی از مهم‌ترین کارها به منظور از بین بردن ریشه‌ای مایت‌ها در محیط مورد نظر، انجام دادن سمپاشی به صورت حرفه‌ای است.

شرکت مادکو با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان در این حوزه، آماده است تا سمپاشی را برای مدارس، ادارات، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی، کارخانجات، صنایع و … انجام دهد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سمپاشی، پیشنهاد ما مراجعه به صفحه‌ی اختصاصی مادکو در این رابطه است.

 

 

نویسنده‌ی محتوا:

مژگان خاصی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Don`t copy text!